Möte 2025-05-23
-
1
Fastställande av föredragningslista
-
2
Föregående protokoll
-
3
Justering
-
4
Nästa sammanträde
-
Rättelse av närvaro protokoll gemensam hjälpmedelsnämnd 2025-02-21. Carina Byhlin (KD) närvarande från del av § 5.
-
- Status uppdrag Hjälpmedel till verksamheter- Joakim Davis informerar.
- Rekvisitionsartiklar blir personförskrivna artiklar- Joakim Axelsson informerar.
- Nytt samverkansavtal och beredning för hjälpmedelsnämnden-Magnus Loman informerar.
- Fastigheten Signalistgatan 2- Magnus Loman informerar.
-
Magnus Loman och Annika Nyman informerar om bakgrunden till behovet av ökningen av Hjälpmedelscentrums pris för uthyrning av hjälpmedel.
Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
Annika Nyman informerar.
-
Hjälpmedelsstrategen fick vid gemensam hjälpmedelsnämnds sammanträde 2025-02-21 § 7 i uppdrag att utreda frågan om tillgänglighetsanpassning av den app som hör till produkten smarta pennor. Hur får personer med synskada eller synsvaga hjälpmedel förskrivna på lika villkor som andra? Tina Larsson återrapporterar.
-
Under 2025 tilldelades hjälpmedelscentrum mindre pengar till investeringar av hjälpmedel än vad som man i prognosen visade behov av. Detta kan innebära att det blir stopp för inköp av hjälpmedel redan under 2025.
För att möta denna minskning på medel för att kunna investera i hjälpmedel så behöver verksamheten få i uppdrag att ta fram förslag på hur vi möter denna minskning av investeringsmedel.
-
Årligt återkommande dialog i Strategiskt kundråd, Tjänstemannaberedning, Hjälpmedelsråd och Hjälpmedelsnämnd som ska ligga till grund för Hjälpmedelsnämndens viljeinriktning 2026. Tjänstmannaberedningen ersätts av Strategiskt kundråd från 2025-09-01 enligt tidigare beslut. Utmaningsdialogen kommer att ske i mindre grupper som sedan redovisas. Kommunikatör Kerstin Berg Mörén deltar i denna punkt.
-
Nämndens delegationsordning föreslås kompletteras med ny punkt 1.4 Omprövning och avvisningsbeslut i samband med överklagan enligt förvaltningslagen. Förändringen syftar till att ge nämndens verksamhet liknande beslutsmöjligheter som regionstyrelsens förvaltningar mot bakgrund av att mängden utlämningsärenden ökat i regionen.
-
67kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
16
Övriga frågor
-
§ 12
Fastställande av föredragningslista
-
§ 13
Föregående protokoll
-
§ 14
Justering
-
§ 15
Nästa sammanträde
-
Rättelse av närvaro protokoll gemensam hjälpmedelsnämnd 2025-02-21. Carina Byhlin (KD) närvarande från del av § 5.
-
- Status uppdrag Hjälpmedel till verksamheter. Joakim Davis informerar om uppdraget och bakgrunden till uppdraget bland annat omställningen till nära vård. Uppdraget ska genomföras inom befintliga resurser och förslaget kommer att vara klart för beslut vid hjälpmedelsnämndens första sammanträde 2026.
- Rekvisitionsartiklar blir personförskrivna artiklar från 2026-01-01. Joakim Axelsson informerar om utfasning för beslut på hjälpmedelsnämndens sammanträde i september. Den ekonomiska effekten innebär att kostnader på cirka 500 tkr förs över från regionen till kommunerna. Den största fördelen med förändringen är ökad spårbarhet. Nackdelen blir en ökad administration.
- Nytt samverkansavtal och beredning för hjälpmedelsnämnden. Magnus Loman informerar om att Strategiskt kundråd får ett utökat ansvar för beredning av frågor och ärenden och det förberedande arbetet.
- Fastigheten Signalistgatan 2. Magnus Loman informerar om dialog med fastighetsägaren där avtalet går ut 2026-10-31.
-
Magnus Loman och Annika Nyman informerar om bakgrunden till behovet av ökningen av Hjälpmedelscentrums pris för uthyrning av hjälpmedel.
Sammanträdet ajourneras 10 minuter.
Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
Magnus Loman och Annika Nyman informerar. Verksamhetens ackumulerade resultat till och med april månad visar ett överskott på 1,9 miljoner kronor. Orsaken till överskottet är främst ökade försäljningsintäkter och lägre personalkostnader. . Sjukfrånvaro till och med april uppgår till 6,9 % vilket är en minskning jämfört med samma period förra året.
-
Hjälpmedelsstrategen fick vid gemensam hjälpmedelsnämnds sammanträde 2025-02-21 § 7 i uppdrag att utreda frågan om tillgänglighetsanpassning av den app som hör till produkten smarta pennor. Hur får personer med synskada eller synsvaga hjälpmedel förskrivna på lika villkor som andra? Tina Larsson återrapporterar.
-
Under 2025 tilldelades hjälpmedelscentrum mindre pengar till investeringar av hjälpmedel än vad som man i prognosen visade behov av. Detta kan innebära att det blir stopp för inköp av hjälpmedel redan under 2025.
För att möta denna minskning på medel för att kunna investera i hjälpmedel så behöver verksamheten få i uppdrag att ta fram förslag på hur vi möter denna minskning av investeringsmedel.
Sammanträdet ajourneras i 5 minuter.
-
Årligt återkommande dialog i Strategiskt kundråd, Tjänstemannaberedning, Hjälpmedelsråd och Hjälpmedelsnämnd som ska ligga till grund för Hjälpmedelsnämndens viljeinriktning 2026. Tjänstmannaberedningen ersätts av Strategiskt kundråd från 2025-09-01 enligt tidigare beslut. Utmaningsdialogen kommer att ske i mindre grupper som sedan redovisas. Kommunikatör Kerstin Berg Mörén deltar i denna punkt.
-
Nämndens delegationsordning föreslås kompletteras med ny punkt 1.4 Omprövning och avvisningsbeslut i samband med överklagan enligt förvaltningslagen. Förändringen syftar till att ge nämndens verksamhet liknande beslutsmöjligheter som regionstyrelsens förvaltningar mot bakgrund av att mängden utlämningsärenden ökat i regionen.
-
67kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
Inga övriga frågor framställs.