Hoppa över navigering

Möte 2024-04-11

Kollektivtrafiknämnden
09:00 - 11:00 Sammanträdesrum Loket, Ingenjör Bååths gata 11, Västerås
  •   1

    Fastställande av föredragningslista

  •   2

    Föregående protokoll

  •   3

    Justering

  •   4

    Nästa sammanträde

  •   5

    Anmälningar för kännedom

  •   6

    Redovisning av delegeringsbeslut

    • Q1-uppdraget
    • Läget i tågtrafiken 
    • Genomgång särskild kollektivtrafik
    • Länsdelssamråd- återkoppling
    • Inspirerande temadag kollektivtrafik- återkoppling
    • Uppföljning trafikförsörjningsprogrammet 
    • Upphandlingar
  • Process samt förslag på trafikrambudget 2025 presenteras. Beslut fattas vid nämndens sammanträde 2024-05-22. 

     

  • VL:s allmänna köp- och resevillkor behöver uppdateras för att förtydliga vad som gäller för barn under sju år som reser ensamma, undantag för förseningsersättning, samt återköp och giltighetstid för 40-resorsbiljetten. Förslag till uppdateringar för respektive punkt redovisas i bilaga. 

  • Kenneth Östberg (S) och Marino Wallsten (S) föreslår i en motion inkommen 2023-04-05 att regionen inför en direktförbindelse mellan Skinnskatteberg och Västerås.

  •   11

    Övriga frågor

  • § 18

    Fastställande av föredragningslista

  • § 19

    Föregående protokoll

  • § 20

    Justering

  • § 21

    Nästa sammanträde

  • § 22

    Anmälningar för kännedom

  • § 23

    Redovisning av delegeringsbeslut

  • Kenneth Östberg (S) och Marino Wallsten (S) föreslår i en motion inkommen 2023-04-05 att regionen inför en direktförbindelse mellan Skinnskatteberg och Västerås.

  • VL:s allmänna köp- och resevillkor behöver uppdateras för att förtydliga vad som gäller för barn under sju år som reser ensamma, undantag för förseningsersättning, samt återköp och giltighetstid för 40-resorsbiljetten. Förslag till uppdateringar för respektive punkt redovisas i bilaga. 

  • Christina Winnieson presenterar processen för trafikrambudget 2025. Beslut fattas vid nämndens sammanträde 2024-05-22. Hon informerar om förutsättningar i rambudgeten och går bland annat igenom grund för beräkning av intäkter och kostnader, samt visar ett utkast till rambudget per kommun samt för regionens del per linje. Avslutningsvis presenterar hon preliminära förutsättningar för rambudget 2026–2027.

    Nämnden diskuterar bland annat minskade kostnader kopplade till reduceringar i busstrafiken samt depåkostnader.

    • Anställningsstopp

    Arne Andersson informerar att regiondirektör, i samråd med koncernledning, har beslutat att införa ett generellt anställningsstopp i Region Västmanland. Vidare redogör han kort för vad detta innebär för Kollektivtrafikförvaltningen.

    • Q1-uppdraget

    Arne Andersson ger en lägesrapport gällande uppdraget om åtgärder för att minska kostnadsökningstakten i Region Västmanland. Han presenterar förslag till besparingsåtgärder och tar bland annat upp reduceringar i busstrafik och personalkostnader, borttagande av frisvarsnummer, revidering av egenavgifter, samt behov av en översyn av nattbemanning och resenärers nyttjande av WiFi och laddningsmöjligheter på bussar.

    Nämnden tar bland annat upp resenärer som arbetspendlar och deras behov av WiFi och laddningsmöjlighet, samt svarstider hos kundcenter.

    Christina Winnieson lämnar en prognos för Kollektivtrafikförvaltningens budget för 2024. Det prognostiserade resultatet beror främst på en underbalanserad budget på 20 miljoner kronor innan året började samt ytterligare aviserade kostnadsökningar för tågtrafik om -14 miljoner, högre transportkostnader för sjukresor om -3 miljoner kronor, högre biljettintäkter om +7 miljoner kronor och fördröjda investeringar om +1 miljon kronor. Hon tar även upp osäkerhetsfaktorer så som eventuellt återinförande av skattebefrielse på biogas samt kostnader för tågtrafiken.

    • Uppföljning trafikförsörjningsprogrammet 

    Västmanlands Regionala Trafikförsörjningsprograms mål om att kollektivtrafikens marknadsandel ska öka, och år 2030 uppnå 30 %, följs upp genom indikatorer som tillsammans ger en samlad bedömning av måluppfyllelse. Arne Andersson informerar om indikatorerna och gör en jämförelse av måluppfyllelse 2023 jämfört med 2022. Han tar bland annat upp att marknadsandelen, kostnadstäckningsgraden samt nöjdheten bland allmänheten respektive kund har ökat.  

    • Läget i tågtrafiken 

    Mats Ellman informerar om läget i tågtrafiken i länet.

    Tåg i Bergslagen: I dagsläget är det ett fåtal inställda turer på sträckan. Ungefär ett tåg om dagen är inställt, vilket är en förbättring. Personalbrist är den stora orsaken till inställda turer. Det pågår ett arbete med att sammanställa ett långsiktigt program för den framtida tågtrafiken utifrån bland annat behov och ekonomi. Nämnden kommer att informeras ytterligare framöver.

    Mälardalstrafik: Tågtrafiken på UVEN har i dag en regularitet på 94 %. Inställda turer presenteras kort. Resandet på UVEN har minskat jämfört med föregående år. Vidare informeras att det finns ett visst underskott av ER1-tågen på grund av eftersläp i service. Situationen bevakas.

    Nämnden tar bland annat upp vilken tidpunkt på dygnet som tågen på Bergslagspendeln är inställda samt att ersättningsbussarna som ska ersätta inställda tåg på Mälarbanan inte fungerar som de bör.

     

    Med anledning av de uppdrag som nämnden tilldelade förvaltningsdirektör vid nämndens sammanträde 2023-12-20 § 72 ger Arne Andersson en lägesrapport. Han informerar att det, utifrån rådande läge i tågtrafiken, inte kommer att göras några trafikreduceringar i samband med tidtabellskiftet i augusti 2024. Tidplanen förskjuts därmed till december 2024. Ärendet kommer fortsätta att följas upp.

    • Länsdelssamråd

    Arne Andersson lämnar en kort redogörelse om vårens länsdelssamråd. Det har varit goda och konstruktiva samtal där även representanter från regionala utvecklingsförvaltningen medverkat och informerat om den regionala systemanalysen. Hallstahammar och Surahammar är de kommuner i länet som kvarstår att träffa.  

    • Inspirerande temadag kollektivtrafik

    Arne Andersson redogör kort för temadagen. 

    • Upphandlingar

    Mohammad Sabet ger en lägesrapport om pågående upphandlingar.

     

    Förste vice ordförande träder in.

     

    • Genomgång särskild kollektivtrafik

    Anita Norrby Carlsson inleder med att presentera verksamheten samt de aktiviteter som enheten arbetat med 2023 och kommer att fortsätta arbeta med 2024. Hon informerar om arbetet med att ta fram ett länsgemensamt regelverk för färdtjänst, pågående upphandling av transportörer, samt berättar att de särskilt arbetar med att skapa en förenklad process vid ansökan om skolskjuts. Hon tar även upp det uppdrag som Kollektivtrafikförvaltningen har fått från Västerås stad gällande flextrafiken i Västerås. Hon presenterar åtgärder för att förbättra flextrafikens effektivitet och attraktivitet samt förslag på utredningar på kort och lång sikt.

    Ellinor Brolén fortsätter och informerar om upphandling av systemstöd för särskilda persontransporter. Hon presenterar mål, såsom ökad digital tillgänglighet, bättre och mer tillgänglig information och minskade trafikkostnader. Hon redogör för upphandlingsförfarandet samt går igenom statistik för serviceresor för 2023. Hon går igenom avvikelser och olika typer av avvikelser samt berättar hur förvaltningen arbetar med detta.

    Nämnden diskuterar målgruppens tillgång till digitaliseringsstöd, hur kompletteringstrafik används, samt samverkansforum och brukarråd och vem som har möjlighet att representera målgrupperna och delta vid dessa möten.

    Krister Mandorff avslutar med att berätta om inrättandet av Tåg i Bergslagens kundservice. Han går igenom kundservices mål och uppdrag och berättar att förvaltningen var väl rustade vid övertagandet.

    Han fortsätter med att presentera antal samtal per vecka till VL Kundservice, Tåg i Bergslagen Kundservice samt antal besök hos Kundcenter i Resecentrum. Han går igenom servicegraden per ställe och tar upp att det i dagsläget är ett dyrt arbetssätt och att möjligheten att kostnadseffektivisera ska ses över.

     

  • Inga övriga frågor framställs. 

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.