Hoppa över navigering

Möte 2025-04-10

Kollektivtrafiknämnden
09:00 - 11:50 Sammanträdesrum Loket, Ingenjör Bååths gata 11, Västerås
  •   1

    Fastställande av föredragningslista

  • Anmäls att kollektivtrafiknämndens protokoll från sammanträdet 2025-02-13 justerats i föreskriven ordning.

  •   3

    Justering

  •   4

    Nästa sammanträde

  •   5

    Anmälningar för kännedom

  •   6

    Redovisning av delegeringsbeslut

  • Nämndens delegationsordning föreslås kompletteras med ny punkt 1.5 Omprövning och avvisningsbeslut i samband med överklagan enligt förvaltningslagen. Förändringen syftar till att ge nämndens förvaltning liknande beslutsmöjligheter som regionstyrelsens förvaltningar mot bakgrund av att mängden utlämningsärenden ökat i regionen.

    • Nulägesanalys om länets kollektivtrafik och översyn av överenskommelsen om kollektivtrafik i Västmanland - status  
    • Tågfrågor 
    • Busstrafik i länet
    • Flextrafiken Västerås
    • Västmanlands regionala trafikförsörjningsprogram – status
    • VL-appen - status
    • Länsgemensamt regelverk för färdtjänst
    • Mareld - CBRNE-övning
    • Effektivisering av regional busstrafik 
    • Länsdelssamråd
    • Presentation av: 
      • Beställningscentralen
      • Kundservice
      • Särskilda persontransporter
      • Ny medarbetare 
    • Ny politisk samverkansgrupp Kollektivtrafik och infrastruktur
    • Statistik kring hot och våld Svealandstrafiken - återkoppling 
  • Process samt förslag på trafikrambudget 2026 presenteras. Beslut kommer att fattas vid kollektivtrafiknämndens sammanträde 2025-05-21.

  • Flaggning på VL:s bussar föreslås följa Sveriges allmänna flaggdagar.

    Sveriges allmänna flaggdagar är:
    Nyårsdagen
    28 januari – Kung Carl XVI Gustafs namnsdag
    12 mars – Kronprinsessan Victorias namnsdag
    Påskdagen
    30 april – Kung Carl XVI Gustafs födelsedag
    1 maj – Första maj
    Pingstdagen
    29 maj – Veterandagen
    6 juni – Sveriges nationaldag och svenska flaggans dag
    Dag för Sveriges val till Europaparlamentet
    Midsommardagen
    14 juli – Kronprinsessan Victorias födelsedag
    8 augusti – Drottning Silvias namnsdag
    Dag för val i hela riket till riksdagen
    24 oktober – FN-dagen
    6 november – Gustav Adolfsdagen
    10 december – Nobeldagen
    23 december – Drottning Silvias födelsedag
    Juldagen

    Bilagor

  • Kollektivtrafikförvaltningen har ett nytt system för hantering av ansökan och beräkning av förseningsersättning. Det som tidigare krävde manuell hantering går nu att beräkna automatiskt i det nya systemet.

    Västerås stad har infört 40-resorsbiljetten vilket medför att värdet på en resa kan uppgå till 10 kronor. Mellanskillnaden för värdet på en resa och en eventuell förseningsersättning på 50 kronor har därmed ökat. Med anledning av det ekonomiska läget och krav på att minska manuell hantering föreslås att VL:s köp- och resevillkor för utbetalning av förseningsersättning justeras i enlighet med 15 § i lag (2015:953) om kollektivtrafikresenärers rättigheter.

  • Mälardalstrafik AB ägs gemensamt av Region Stockholm, Region Sörmland, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Östergötland och Region Örebro län. 2023 beslutades att komplettera fordonsflottan med tre Dosto ER1-fordon, vilket ännu inte verkställts. Mälardalstrafik flaggade redan i detta beslut att en översyn av behov av fordon skulle göras och efter detta har ytterligare trafik tillkommit, bland annat mellan Stockholm och Uppsala. Styrelsen anser nu att det samlade behovet är 13 Dosto ER1-fordon för att kunna tillhandahålla en robust och stabil regionaltågstrafik, varav Region Västmanlands del fortsatt är 0,5 Dosto ER1-fordon.

  •   13

    Övriga frågor

  • § 14

    Fastställande av föredragningslista

  • Anmäls att kollektivtrafiknämndens protokoll från sammanträdet 2025-02-13 justerats i föreskriven ordning.

  • § 16

    Justering

  • § 17

    Nästa sammanträde

  • § 18

    Anmälningar för kännedom

  • § 19

    Redovisning av delegeringsbeslut

  • Nämndens delegationsordning föreslås kompletteras med ny punkt 1.5 Omprövning och avvisningsbeslut i samband med överklagan enligt förvaltningslagen. Förändringen syftar till att ge nämndens förvaltning liknande beslutsmöjligheter som regionstyrelsens förvaltningar mot bakgrund av att mängden utlämningsärenden ökat i regionen.

  • Nulägesanalys om länets kollektivtrafik och översyn av överenskommelsen om kollektivtrafik i Västmanland - status  
    Arne Andersson informerar om strategisk regional berednings två uppdrag till Regionala ledningsgruppen om att ta fram en faktabaserad nulägesanalys gällande länets kollektivtrafik samt att påbörja revideringsarbete av överenskommelse om kollektivtrafik i Västmanland.

    Överenskommelsen/samverkansavtalet har skickats ut till länets kommundirektörer för påseende och nästa steg är en politisk hantering.

    Nulägesanalysens syfte, mål och målområden presenteras. Det informeras att huvudrapporten innehåller fakta om länet, kommunjämförelser och beskrivningar av regional buss- och tågtrafik samt inomkommunal busstrafik. Till rapporten finns en bilaga med beskrivning och detaljerade fakta om den inomkommunala trafiken i alla kommuner. Inför sammanträdet har rapporten och bilaga skickats ut till nämnden. Delar av rapporten gås igenom och en sammanfattning av rapporten lämnas. Bland annat lyfts att det finns en bra utbyggd kollektivtrafik i de större kommunerna i länet samt att kollektivtrafiktäckningen är god. Punktlighet är en utmaning i såväl buss- som tågtrafik. Länets kommunchefer har ställt sig positiva till rapporten och den samverkan som varit kring framtagandet av rapporten. Nulägesanalysen kommer att presenteras för strategisk regional beredning i samband med kommande sammanträde.

    Tåg- och busstraik
    Tåg i Bergslagen: Mats Ellman informerar om en positiv utveckling samt en stabil leverans med hög regularitet och en förbättrad punktlighet. Han visar siffror för Godsstråket och Bergslagspendeln. De allra flesta orsaker som påverkar tågtrafiken negativt är fel i infrastruktur eller olyckor. Han tar även upp att resor som sker med VL-kortet ökar.
    Mälardalstrafik: Mats Ellman berättar om en svag men positiv utveckling i resandet. Siffror visar på låg punktlighet och en god regularitet. Siffror för UVEN och Svealandsbanan presenteras.
    VL: Mats Ellman informerar om pågående aktiviteter för busstrafiken och tar bland annat upp arbete med sommartidtabell och kollektivtrafikmöten som genomförs med samtliga kommuner. Vidare arbetas det med planering för möjligt genomförande av effektivisering av den regionala kollektivtrafiken där det finns parallellgående buss- och tågtrafik. Han presenterar siffor som visar en ökning av bussresor inom Västerås samt en minskning i den regionala trafiken. I den regionala busstrafiken har en överflyttning skett till resor med tågtrafik vilket nämns som positivt. Han presenterar siffror för punktlighet i busstrafiken och tar upp stadstrafiken i Västerås som positiv men att det finns utmaningar med mätningar för busstrafik i övriga kommuner. Detta på grund av att flera linjer körs av underentreprenörer där realtidssystem saknas. Avslutningsvis informeras om planeringsperioden för T26 för Tåg i Bergslagen och Mälardalstrafik.

    Nämnden diskuterar effektiviseringar i parallellgående buss- och tågtrafik kopplat till den låga punktlighet som SJ har för tillfället. Vidare lyfts mätning av punktlighet på sträckor som körs av underentreprenörer och kravställning på mätinstrument.

    Flextrafiken Västerås
    Mats Ellman redogör för de insatser som gjorts för att locka fler inom målgruppen att nyttja flextrafiken. Han informerar bland annat om att informationsmaterial har skickats ut till målpunkter så som till exempel bibliotek och vårdinrättningar, genomförande av marknadsföringskampanj samt förändringar i bokningssystem. Nästa insats är att informera om flextrafik på TV-skärmar på vårdcentraler.

    Västmanlands regionala trafikförsörjningsprogram – status
    Mats Ellman ger en lägesuppdatering om revidering av trafikförsörjningsprogrammet. Han redogör för pågående arbete och tar bland annat upp arbete med mål och fokusområden samt planering av och deltagande vid dialoger och samråd. Han presenterar en tidplan och informerar att beslut om Västmanlands regionala trafikförsörjningsprogram planeras i regionfullmäktige juni 2026.

    Effektivisering av regional busstrafik
    Mats Ellman ger en lägesrapportering om nämndens uppdrag om genomförande av effektiviseringar av den regionala kollektivtrafiken med fokus på parallellgående buss- och tågtrafik. Förutsättningar och hur genomförandet planeras presenteras. Bland annat nämns att trafiken planeras att reduceras inför skol- och arbetsstart höstterminen 2025 i samband med ny hösttidtabell. Förändringar i utbud planeras på linje 511, 514 och 551. Förutsättningar och planerade utbudsförändringar gås igenom.

    Nämnden lyfter att utbudsförändringarna bör anpassas efter skolungdomar i Valskogs behov av att komma till och från skolan.

    Sara-Josefina Holby redogör för planerade marknadsföringskampanjer i samband med trafikförändringar vid ny hösttidtabell. Hon går igenom tidplan och tar upp riktade informationsinsatser till såväl resenärer som kommuner.

    Långsiktigt program Tåg i Bergslagen
    Mats Ellman informerar om arbetet med nytt långsiktigt program. Det finns ett tjänstepersonsförslag framtaget som kommer hanteras av Tåg i Bergslagens styrelse och därefter skickas till ägarregionerna. Han tar upp målsättningen om att öka det kollektiva resandet och att nulägesbeskrivningar, utmaningar och resandeutveckling beaktats i framtagandet av nytt program. Han berättar om planer för 2027, 2030 och 2035 och tar upp utökningar och minskningar på berörda linjer samt redogör för fordonsutmaningar.

    Jenny Landernäs tar bland annat upp framtida utvecklings- och fordonsbehov och finansiering.
    Marino Wallsten tar bland annat upp att det underlag som finns är ett förslag och att inget ställningstagande gjorts.

    Presentation av medarbetare och enheter 
    Presentation av ny medarbetare. Sara Langgren presenteras som ny enhetschef för Särskilda persontransporter.

    Jennie Rosendahl informerar om enheten Särskilda persontransporter. Hon inleder med att presentera medarbetare och organisation samt enhetens arbete. Hon går bland annat igenom antal färdtjänstärenden för Sala kommun och Västerås kommun samt siffror för handläggningstid, och beslut med bifall respektive avslag. Hon visar resandeutvecklingen för särskild skolskjuts och omsorg samt visar siffror för transportkostnader och indexjusteringar. Vidare berättar hon om nytt avtal för särskilda samhällsbetalda persontransporttjänster som börjar gälla från och den 1 november i år och tar upp vad som är nytt i avtalet. Avslutningsvis redogör hon för utmaningar 2025 och tar upp upphandling av nytt system, resursanpassning och vidareutveckling av samverkan med kommunerna.

    Ellinor Brolén presenterar enheten Beställningscentralen. Hon inleder med att presentera verksamheten och hur enheten bemannas. Hon berättar vad Beställningscentralen arbetade med under 2024 och tar bland annat upp organisationsförändring och att gratisnumret har avskaffats samt en omarbetning av knappvalsstrukturen. Hon tar även upp ett lyckat samarbete över enhetsgränserna. Vidare redogör hon för olika restyper samt presenterar siffror för antalet resor och avvikelser. Hon berättar om fördelning av samtal och resor och tar särskilt upp en undersökning som visar att 95 % av kunderna är nöjda med bemötandet i Beställningscentralen. Hon avslutar med att redogöra för kommande arbete 2025 där enheten berörs av upphandling av nytt stödsystem, implementering av nytt trafikavtal samt aktivt arbete för att öka antalet resande med Flexlinjen.

    Krister Mandorff berättar om enhet Kundservice där VL Kundservice och Tåg i Bergslagens kundservice ingår. Han inleder med att berätta vad som varit aktuellt för VL Kundservice under 2024. Han tar bland annat upp stängning av Kundcenter, nytt ärendehanteringssystem, optimering och effektivisering av organisationen samt nämner att mer än 50 % av inkommande samtal besvarades inom en minut. Han tar upp siffror för belastningsmönster för inkommande telefoni och volymer för förseningsersättning. Vidare går han igenom vad enheten ska arbeta med under 2025.
    Han går vidare och informerar om uppbyggnad av Tåg i Bergslagens kundservice samt aktiviteter under 2024. Han berättar om produktion av en onlineutbildning och redogör för statistik för inkomna samtal. Han presenterar en bild med kommentarer från resenärer och redogör för kundnöjdhet (NKI). Under 2025 planeras bland annat arbete över enhetsgränser, fortsatt utveckling av onlineutbildning samt samarbete med Tåg i Bergslagen om NKI-mål.

    Mareld - CBRNE-övning
    Mohammad Sabet informerar om övning kring krishantering och kemikalieincidenter. Kollektivtrafikförvaltningen bistår med bussar till övningen.

    Statistik kring hot och våld Svealandstrafiken - återkoppling 
    Mats Ellman presenterar Svealandstrafikens sammanställning med årlig statistik om hot och våld. Han visar siffror per kategorier och berättar om förebyggande arbete.

    Nämnden tar upp bland annat upp särskilt utsatta sträckor och verksamheten Människan bakom uniformen (MBU) kopplat till värdskap på bussar.

    Länsgemensamt regelverk för färdtjänst 
    Arne Andersson informerar att utkast till gemensamt färdtjänstreglemente är överlämnat till länets kommunchefer för påseende och kommer vidare att hanteras i den nya politiska samverkansgruppen Kollektivtrafik och infrastruktur.

     

  • Christina Winnieson presenterar processen för trafikrambudget 2026. Beslut fattas vid nämndens sammanträde i maj i år. Hon tar upp trafikförändringar för Norbergs kommun samt Västerås kommun och berättar att trafiken i övrigt är oförändrad. Hon informerar om förutsättningar i rambudgeten och går bland annat igenom grund för beräkning av intäkter och kostnader, samt visar ett utkast till rambudget per kommun samt för regionens del per linje. Avslutningsvis presenterar hon preliminära förutsättningar för rambudget 2027–2029.

    Nämnden diskuterar bland annat eventuella kostnadsförändringar med anledning av effektiviseringar i parallellgående buss- och tågtrafik, ny bussdepå i Västerås samt hur kommunicering och förankringsarbete kring rambudgeten hanteras i länets kommuner.

  • Flaggning på VL:s bussar föreslås följa Sveriges allmänna flaggdagar.

    Sveriges allmänna flaggdagar är:
    Nyårsdagen
    28 januari – Kung Carl XVI Gustafs namnsdag
    12 mars – Kronprinsessan Victorias namnsdag
    Påskdagen
    30 april – Kung Carl XVI Gustafs födelsedag
    1 maj – Första maj
    Pingstdagen
    29 maj – Veterandagen
    6 juni – Sveriges nationaldag och svenska flaggans dag
    Dag för Sveriges val till Europaparlamentet
    Midsommardagen
    14 juli – Kronprinsessan Victorias födelsedag
    8 augusti – Drottning Silvias namnsdag
    Dag för val i hela riket till riksdagen
    24 oktober – FN-dagen
    6 november – Gustav Adolfsdagen
    10 december – Nobeldagen
    23 december – Drottning Silvias födelsedag
    Juldagen

  • Kollektivtrafikförvaltningen har ett nytt system för hantering av ansökan och beräkning av förseningsersättning. Det som tidigare krävde manuell hantering går nu att beräkna automatiskt i det nya systemet.

    Västerås stad har infört 40-resorsbiljetten vilket medför att värdet på en resa kan uppgå till 10 kronor. Mellanskillnaden för värdet på en resa och en eventuell förseningsersättning på 50 kronor har därmed ökat. Med anledning av det ekonomiska läget och krav på att minska manuell hantering föreslås att VL:s köp- och resevillkor för utbetalning av förseningsersättning justeras i enlighet med 15 § i lag (2015:953) om kollektivtrafikresenärers rättigheter.

  • Mälardalstrafik AB ägs gemensamt av Region Stockholm, Region Sörmland, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Östergötland och Region Örebro län. 2023 beslutades att komplettera fordonsflottan med tre Dosto ER1-fordon, vilket ännu inte verkställts. Mälardalstrafik flaggade redan i detta beslut att en översyn av behov av fordon skulle göras och efter detta har ytterligare trafik tillkommit, bland annat mellan Stockholm och Uppsala. Styrelsen anser nu att det samlade behovet är 13 Dosto ER1-fordon för att kunna tillhandahålla en robust och stabil regionaltågstrafik, varav Region Västmanlands del fortsatt är 0,5 Dosto ER1-fordon.

  • Joakim Öryd (SD) tar upp en fråga om betalning med betalkort vid köp av kommun- eller länsbiljett. Frågan besvaras med att det alltid är resenären som ansvarar för att köpa rätt biljett samt att det i dag är en teknisk begränsning att erbjuda någon annan lösning för köp.

    Anders Westin (C) tar upp en fråga om status på biogaspengar. Frågan besvaras med en kort redogörelse för processen för ansökan om återbetalning av biogasskatt. Det nämns att ansökan är inlämnad till Skatteverket.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.