Möte 2024-09-19
-
1
Fastställande av föredragningslista
-
Anmäls att kollektivtrafiknämndens protokoll från sammanträdet 2024-05-22 justerats i föreskriven ordning.
-
3
Justering
-
4
Nästa sammanträde
-
5
Anmälningar för kännedom
-
6
Redovisning av delegeringsbeslut
-
Kollektivtrafiknämnden föreslås utnämna Informationssäkerhetsamordnare Agata Cierzniak till dataskyddsombud.
Enligt dataskyddsförordningen är personuppgiftsansvarig skyldig att utnämna ett dataskyddsombud om behandlingen genomförs av en myndighet eller ett offentligt organ. Personuppgiftsansvaret åvilar respektive nämnd och hel- eller majoritetsägda bolag.
Då kollektivtrafiknämndens nuvarande dataskyddsombud, Moon Carlbring, avslutar sin anställning i Region Västmanland behöver nytt dataskyddsombud utnämnas.
-
Kollektivtrafiknämnden föreslås sammanträda följande datum under 2025:
Torsdagen den 13 februari
Torsdagen den 10 april
Torsdagen den 22 maj
Torsdagen den 18 september
Onsdagen den 15 oktober
Torsdagen den 4 december
Om inte annat anges sammanträder nämnden mellan klockan 09.00 och 12.00.
-
- Kort information om hur trafiken och övrigt fungerat under sommaren
- Status bussdepåfrågan
- Status länsgemensamt färdtjänstreglemente
- Beredskapsarbete inom kollektivtrafik
- Nytt avtal med UL om länsöverskridande trafik
- Status upphandlingar
- Status kring arbetet med gemensamt varumärke för allmän och särskild kollektivtrafik
- Marknadsaktiviteter under hösten.
- Maja Rapp och Helena Ekroth presenterar status och nuläge för respektive bolag
- Konsekvenser för Västmanland med anledning av SJ:s besked kring sträckan Stockholm-Uppsala
- Nytt samverkansavtal för Mälardalstrafik
-
Delårsrapport 2 för kollektivtrafiknämnden redovisas.
Det ekonomiska resultatet för det första tertialet uppgår till –15 miljoner kronor. På helår redovisas en prognos på –15 miljoner kronor. Det negativa resultatet beror på en underbalanserad budget på 20 miljoner kronor som i sin tur beror på satsning i tågtrafik och att reducering av parallellgående busstrafik inte har kunnat genomföras för att tågtrafiken inte har varit tillräckligt robust. Resandet ökar i både särskild och allmän kollektivtrafik, vilket förmodligen kommer att medföra ökade biljettintäkter för den allmänna kollektivtrafiken. Åtgärder för att få en ekonomi i balans genomförs, till exempel avveckling av Kundcenter vid centralstationen i Västerås och avveckling av kostnadsfritt telefonnummer för resenärerna, vilket leder till lägre kostnader. Utmaningen är att nå en ekonomi i balans vilket har varit stort fokus under året och kommer att fortsätta under kommande år. Åtgärder arbetas fram för att minska ner underskottet i år och kommande år, bland annat handlar det om reducering av den parallellgående busstrafiken samt digitalisering och effektivisering av arbetssätt.
Nöjdheten med den allmänna kollektivtrafiken ökar både bland invånare och resenärer. Marknadsföringskampanjer sker med syfte att kollektivtrafik ska upplevas som en naturlig del i resenärernas vardag. Marknadsandelen visar en nedgång, vilket kan bero på byte av leverantör som genomför kundundersökningen. Resandet ökar, vilket borde påverka marknadsandelen positivt. Andelen inställda turer i tågtrafiken har minskat, men ligger ändå för högt på 12 %. Punktligheten i tågtrafiken har minskat. Trenden för sjukfrånvaron är att den minskar, men den behöver minska än mer. Per augusti uppgick sjukfrånvaron till 7,3 %. Det är långtidssjukskrivningen som ligger högt. Åtgärder för att minska sjukfrånvaron sker löpande.
Flera utvecklingsprojekt och upphandlingar genomförs, till exempel upphandling av nytt biljettsystem, utveckling av app inom allmän kollektivtrafik, upphandling av nytt systemstöd för särskilda persontransporter, upphandling av digitala hållplatsskärmar, utveckling av app för den allmänna kollektivtrafik samt digitalisering av ärendehantering och förseningsersättning för VL.
-
Uppföljning av internkontroll 2024 redovisas i Delårsrapport 2 2024 för kollektivtrafiknämnden.
-
I reglementet för internkontroll anges att regionstyrelsen och nämnder årligen ska upprätta en särskild plan för granskning och uppföljning av internkontroll. Kontrollplanen ska inarbetas i förvaltningsplanen och rapporteras till nämnderna och regionstyrelsen i samband med delårsrapport 2.
En samlad granskningsrapport rapporteras till regionstyrelsen efter delårsrapport 2. Fastställande av internkontrollplanen sker i samband med nämndens beslut om förvaltningsplan.
Bilagor
-
247kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
-
Marino Wallsten (S) lämnade vid kollektivtrafiknämndens sammanträde 2024-02-15 nämndinitiativ med förslag om att ge förvaltningsdirektören i uppdrag
- att sammanställa en bruttoredovisning av förvaltningens samlade kostnader och intäkter, inklusive en nedbrytning av Svealandstrafikens produktionskostnader, och återrapportera denna till kollektivtrafiknämnden under första halvåret år 2024, samt
- att i samråd med Region Örebro och Svealandstrafiken analysera orsaker till och föreslå åtgärder för att komma tillrätta med den höga risk som bolaget utsätts för genom nuvarande prismodell.
Ett yttrande över nämndinitiativet redovisas.
Ett fördjupande utbildningstillfälle gällande aktuella kostnads- och intäktsmodeller kommer att hållas för kollektivtrafiknämnden. Utbildningstillfället planeras att äga rum 2024-12-12.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
Den 30 juni 2024 stängde VL:s Kundcenter i Västerås. Detta mot bakgrund av att dagens digitala samhälle inte är lika beroende av ett fysiskt resecentrum som tidigare. Avvecklingen av Kundcenter har medfört att VL:s allmänna köp- och resevillkor behöver uppdateras.
-
Gruppbiljetten är en gammal rekvisitionsbiljett som resenärerna tidigare har haft möjlighet att köpa på plats hos VL:s Kundcenter. Sedan Kundcenter stängdes tidigare i år har biljetten inte funnits tillgänglig till försäljning. Biljetten har krävt manuell hantering och går inte att köpa via någon av de digitala säljkanalerna eller hos ombud.
-
16
Övriga frågor
-
· Kort information om hur trafiken och övrigt fungerat under sommaren
Arne Andersson lämnar en kort redovisning om sommaren. Arbetet på förvaltningen samt Tåg i Bergslagens kundservice har fungerat väl. Det har varit en lugn sommar i tågtrafiken. Såväl planerade som oplanerade störningar har dock förekommit, vilket bidragit till reduceringar i tågtrafiken. Busstrafiken har fungerat bra.
Nämnden ställer frågor om de brister som media uppmärksammat om Tåg i Bergslagen.
· Status bussdepåfrågan
Arne Andersson ger en lägesuppdatering om arbetet med den nya bussdepån i Västerås. I dagsläget diskuteras främst rollfördelningar och finansieringsfrågor.
· Status länsgemensamt färdtjänstreglemente
Mohammad Sabet informerar om uppdraget från SRB om att se över möjligheten till ett samordnat färdtjänstreglemente i länet. Tjänstepersonsmöten har hållits med samtliga kommuner i länet. En sammanställning av underlaget från mötena har skickats till kommunerna för att få in ytterligare kommentarer. Förvaltningen arbetar nu med att sammanställa underlaget för att sedan skicka ut det till kommunerna. Nämnden kommer få ta del av sammanställningen under höstens kommande sammanträden.
· Beredskapsarbete inom kollektivtrafik
Arne Andersson berättar om beredskapsarbetet inom kollektivtrafiken. Svensk Kollektivtrafik och regeringen bedriver idag ett gemensamt arbete. Svensk Kollektivtrafik har en viktig sammanhållanderoll på nationell nivå. Personal från Kollektivtrafikförvaltningens ledning har deltagit i scenarioövningar samt i arbete på länsnivå. Förvaltningen arbetar med beredskapsfrågan både internt och kopplat till trafikleverantörer. Under 2025 ska förvaltningens arbete samordnas med regionens beredskapsarbete.
· Nytt avtal med UL om länsöverskridande trafik
Mats Ellman informerar att en översyn av den länsöverskridande busstrafiken har gjorts med anledning av nämndens uppdrag till förvaltningsdirektören gällande effektiviseringar av den regionala kollektivtrafiken. Efter det uppsagda samarbetsavtalet med UL har nu ett nytt avtal arbetats fram. Det nya avtalet innebär bland annat minskade kostnader samt ett reducerat antal turer. Den nya tidtabellen börjar gälla från och med 2024-12-15. Han berättar att det på tjänstepersonsnivå kommer att arbetas vidare med taxemodellen och prissättning, samt att det finns en samsyn om behov av ett fortsatt arbete med optimering av trafikutbudet för den länsöverskridande trafiken. Vidare informerar han att det finns en ambition att teckna ett nytt avtal med UL från T26.
Nämnden diskuterar bland annat konsekvenser av att dra in på turer samt vilken information som har lämnats till kommuner som har invånare som påverkas av reduceringarna. Vidare tar nämnden upp att de önskar ta del av statistik från UL gällande berörd busstrafik.
· Status upphandlingar
Mohammad Sabet ger en lägesrapport om pågående upphandlingar beträffande systemstöd för särskild kollektivtrafik samt VL-appen. Upphandlingarna som berör hållplatsskärmar och nytt biljettsystem är klara. Arbetet med en trafikupphandling för särskild kollektivtrafik har påbörjats.
Han informerar även att projektet beträffande in- och utvändiga linjeutrop är i slutfasen, att det varit få synpunkter gällande nedstängningen av Kundcenter samt att arbetet med att implementera en ny chattfunktion till Tåg i Bergslagens kundcenter pågår.
· Status kring arbetet med gemensamt varumärke för allmän och särskild kollektivtrafik
Arne Andersson informerar kort om arbetet med att föra in den särskilda kollektivtrafiken under samma varumärke (VL) som den allmänna kollektivtrafiken.
Nämnden lyfter kvalitetssäkringen av den särskilda kollektivtrafiken.
· Maja Rapp och Helena Ekroth presenterar status och nuläge för respektive bolag
Maja Rapp, Tåg i Bergslagen, ger en lägesrapport för Tåg i Bergslagen. Hon rapporterar om fortsatta leveransproblem från VR, men noterar en förbättring. Hon går igenom utförd trafik under 2024 samt avgångspunktlighet för trafiksystemet. Vidare presenteras statistik avseende regularitet, undervägs- samt avgångspunktlighet för Bergslagspendeln. Bland annat har omledningstrafik och godstrafik på sträckan bidragit till en lägre punktlighet. Hon fortsätter med att informera om enkelbiljettförsäljning, intäktsfördelning och Tåg i Bergslagens första år med försäljning av resor. Försäljningen av biljetter sker genom Samtrafikens system där SJ är den största säljkanalen. Biljettförsäljningen har minskat med 15 % jämfört med tidigare år. Minskningen beror på bristande leverans från VR, systembyte hos SJ som påverkat samt en förändrad trafik. Slutligen belyser hon framtida arbete med fokus på robust trafik, ökat resande och fordonsstrategi.
Nämnden ställer frågor om orsakerna till inställda avgångar.
Helena Ekroth ger en lägesuppdatering för Mälardalstrafik. Hon inleder med att berätta om en fortsatt utmanande och svår situation för hela järnvägsbranschen. Hon ger en kort rapportering om avtalet med MTR som avslutades i februari i år, samt om nödavtalet och uppstartsarbetet med den nya leverantören Transdev. Hon berättar att situationen börjar stabiliseras men att det är ett fortsatt ansträngt läge för infrastrukturen. Hon går igenom aktuellt nödavtal, avtalsformen och hur Mälardalstrafik parallellt arbetar med en ny upphandling. Vidare informerar hon om den situation och de konsekvenser som uppstått i och med att SJ meddelat att de upphör med sin regionaltågstrafik mellan Stockholm och Uppsala. Hon går igenom ett lösningsförslag som finns för att lösa trafiken Stockholm-Uppsala och berättar att Mälardalstrafik arbetar med att se över eventuell utökad roll på sträckan. Avslutningsvis går hon igenom regularitet och punktlighet för aktuell trafik, samt tar upp hantering av den långsiktiga fordonsförsörjningen.
· Konsekvenser för Västmanland med anledning av SJ:s besked kring sträckan Stockholm-Uppsala
Utöver Helena Ekroths information enligt punkten ovan informerar Arne Andersson om SJ:s besked om att de upphör med sin regionaltågstrafik mellan Stockholm och Uppsala från och med den 15 december i år. Utgångspunkten är att grannlän inte ska drabbas av detta och det arbetas med att hitta lösningar.
· Tåg i Bergslagen – Långsiktigt program
Arne Andersson visar en linjekarta för Bergslagsbanan, Godsstråket genom Bergslagen, Dalabanan och Siljansbanan samt Bergslagspendeln. Mats Ellman redogör för syftet och arbetet med ett uppdaterat långsiktigt program. Programmet ska samla ägarregionernas gemensamma inriktning för vad trafiken ska uppnå och ses som en konkretisering av ägarregionernas trafikförsörjningsprogram. Programmet tar upp olika tidpunkter där 2024 ger en nulägesbeskrivning, planerade förändringar 2026, 2030, 2035 och en utblick till 2040. Avslutningsvis visar han en tidsplan för arbetet.
· Nytt samverkansavtal för Mälardalstrafik
Kort information om dokumentet och att det kan komma att justeras utifrån Mälardalstrafik eventuella involvering på sträckan Stockholm-Uppsala.
-
Christina Winnieson redovisar delårsrapport 2 för kollektivtrafiknämnden. Hon presenterar bland annat måluppfyllelse, prognos, sjukfrånvaro, samt utmaningar och framtidsbedömning.
Det ekonomiska resultatet för det första tertialet uppgår till –15 miljoner kronor. På helår redovisas en prognos på –15 miljoner kronor. Det negativa resultatet beror på en underbalanserad budget på 20 miljoner kronor som i sin tur beror på satsning i tågtrafik och att reducering av parallellgående busstrafik inte har kunnat genomföras för att tågtrafiken inte har varit tillräckligt robust. Resandet ökar i både särskild och allmän kollektivtrafik, vilket förmodligen kommer att medföra ökade biljettintäkter för den allmänna kollektivtrafiken. Åtgärder för att få en ekonomi i balans genomförs, till exempel avveckling av Kundcenter vid centralstationen i Västerås och avveckling av kostnadsfritt telefonnummer för resenärerna, vilket leder till lägre kostnader. Utmaningen är att nå en ekonomi i balans vilket har varit stort fokus under året och kommer att fortsätta under kommande år. Åtgärder arbetas fram för att minska ner underskottet i år och kommande år, bland annat handlar det om reducering av den parallellgående busstrafiken samt digitalisering och effektivisering av arbetssätt.
Nöjdheten med den allmänna kollektivtrafiken ökar både bland invånare och resenärer. Marknadsföringskampanjer sker med syfte att kollektivtrafik ska upplevas som en naturlig del i resenärernas vardag. Marknadsandelen visar en nedgång, vilket kan bero på byte av leverantör som genomför kundundersökningen. Resandet ökar, vilket borde påverka marknadsandelen positivt. Andelen inställda turer i tågtrafiken har minskat, men ligger ändå för högt på 12 %. Punktligheten i tågtrafiken har minskat. Trenden för sjukfrånvaron är att den minskar, men den behöver minska än mer. Per augusti uppgick sjukfrånvaron till 7,3 %. Det är långtidssjukskrivningen som ligger högt. Åtgärder för att minska sjukfrånvaron sker löpande.
Flera utvecklingsprojekt och upphandlingar genomförs, till exempel upphandling av nytt biljettsystem, utveckling av app inom allmän kollektivtrafik, upphandling av nytt systemstöd för särskilda persontransporter, upphandling av digitala hållplatsskärmar, utveckling av app för den allmänna kollektivtrafik samt digitalisering av ärendehantering och förseningsersättning för VL.
Nämnden tar bland annat upp frågan om biogas.