Hoppa över navigering

Möte 2025-09-18

Kollektivtrafiknämnden
  • § 41

    Fastställande av föredragningslista

  • Anmäls att kollektivtrafiknämndens protokoll från sammanträdet 2025-05-21 justerats i föreskriven ordning.

  • § 43

    Justering

  • § 44

    Nästa sammanträde

  • Upphandling – lägesrapport
    Mohammad Sabet informerar att upphandlingen om systemstöd för särskild kollektivtrafik är avslutad. Han berättar hur det nya systemstödet berör brukare samt förvaltningens arbete.

    Lansering av applikation
    Mohammad Sabet berättar om lanseringen av ny applikation. Applikationen är fortsatt under provdrift. Utvecklingsarbete av applikationen kan inte påbörjas innan provdriften är godkänd. Nämndens ledamöter och ersättare är välkomna att lämna synpunkter på applikationen.

    Beredskapsarbete och krigsorganisationen
    Mohammad Sabet redogör för det beredskapsarbete som pågår inom Kollektivtrafikförvaltningen samt tillsammans med Svealandstrafiken. Han berör även förvaltningens deltagande i regionens gemensamma beredskapsarbete samt nämner den revision som varit gällande kris- och beredskapshantering. 

    Nämnden diskuterar hur länsstyrelsen och kommunerna i länet involveras i frågor om beredskapsarbete.

    Avvikelser särskild skolskjuts
    Mohammad Sabet informerar om avvikelser för särskilt anpassad skolskjuts. Han inleder med att nämna hur alla avvikelser tas på största allvar, följs upp och hanteras. Han visar siffror för avvikelser för särskilda persontransporttjänster samt specifikt för särskilt anpassad skolskjuts. Han nämner att de flesta avvikelser är kopplade till förseningar och att antal avvikelser minskar, samt lyfter ett gott samarbete med Västerås stad och Sala kommun. Vidare redogör han för de trafiksäkerhetskrav som gäller inom upphandlade avtal. Han belyser leverantörens ansvar, de krav som ställs på förare samt vilka åtgärder som kan vidtas både på individnivå och på bolagsnivå. Han fortsätter och berättar om nytt avtal för särskilda samhällsbetalda persontransporttjänster som gäller från och med den 1 november i år. Bland annat informeras om den förarutbildning som kommer att genomföras i samband med trafikstarten samt om arbetet för att upplysa om hur synpunkter på resandet med särskild skolskjuts kan lämnas.

    Skolstart HT-25 – lägesrapport
    Sara Langgren rapporterar om särskilt anpassad skolskjuts för Västerås kommun och ger en beskrivning av hur terminsstarten varit. Hon informerar att de ansökningar som inkommit under ansökningsperioden har hanterats, och att besked om skolskjuts har lämnats innan terminsstart. En utmaning som lyfts är att cirka 30 procent av samtliga ansökningar inkom under juli och augusti, vilket har medfört en senarelagd handläggnings- och beställningsprocess. Förvaltningen gör tillsammans med Västerås stad en insats för att få fler ansökningar att komma in i tid.  

    Buss- och tågtrafik – leverans och resandeutveckling
    Arne Andersson inleder med att visa en översiktsbild på trafiksystemet i länet, vilket även utgör regionens ansvarsområde. Han visar siffror för antal påstigande på buss 2024 och 2025, samt redogör för en minskning i resandet och resonerar kring möjliga faktorer som kan påverka det lägre resandet. Han går vidare och lämnar en lägesrapport för Mälardalstrafik. Han presenterar siffror för antal påstigande på Mälartåg samt redogör för punktlighet och regularitet. Underhåll av järnvägar i länet lyfts som en stor utmaning. Vidare informeras om vad som är aktuellt för Tåg i Bergslagen samt lämnar en summering av verksamheten under sommaren. Han tar bland annat upp leverans från VR, försäljning av enkelbiljetter, trafikstörningar samt visar siffror för regularitet och punktlighet.

    Nämnden diskuterar bland annat statusen för planerade effektiviseringar i parallellgående buss- och tågtrafik samt trädsäkring längs järnvägen.

    Förändring inom organisationen och tillsättning av ny medarbetare
    Arne Andersson informerar om vad som är aktuellt inom organisationen samt berättar om rekrytering av ny marknadschef.

    Övertagande av inomkommunal kollektivtrafik i länet
    Arne Andersson berättar att Surahammars kommun och Hallstahammars kommun har fattat inriktningsbeslut om respektive kommuns kollektivtrafik. All kollektivtrafik planeras att överlåtas till Kollektivtrafikförvaltningen från 2026.

    Det informeras även om förändringar inom Salas kollektivtrafik.

    Plan för ersättningsanskaffning av bussfordon
    Mats Ellman inleder med att berätta om behovet av en förnyelse av fordonsflottan samt behovet av att ha en bättre kontroll på ersättningsanskaffning framgent. Han redogör för bakgrunden till behoven och informerar om ett pussel för att byta ut bussar i den befintliga fordonsparken samt överflytta bussar från Region Örebro län. Han presenterar en sammanställning med behovs- och leveransplan för ersättningsanskaffning av bussar i Västmanland mellan 2026 och 2032.

    Nämnden diskuterar beredskapsfrågor kopplade till hantering av utbytta bussar.

    Marknadsaktiviteter – hösten 2025/vintern 2026
    Sara-Josefina Holby informerar om planerade kommunikationsinsatser och hur verksamhet Marknad arbetar med marknadsinsatser som kan återanvändas i fler kommuner i länet. Hon tar särskilt upp två marknadsinsatser som kommer att genomföras i två kommuner under hösten. Det informeras även att en större kampanj i form av två guldbussar för att få in resenärers synpunkter samt för att synliggöra att Västmanland har landets mest nöjda kollektivtrafikresenärer kommer att genomföras under oktober och november i år. Dessutom berör hon det långsiktiga kommunikationsarbetet, inklusive målsättningen om att styra om resandet från buss till tåg.

    Allmän kollektivtrafik - som inte är linjelagd
    Mats Ellman redogör för de dialoger som hållits med länets samtliga kommuner om flexibel kollektivtrafik. Ämnet kommer att fortsätta beröras i samband med kommande länsdelssamråd.

    Länsplan för regional transportinfrastruktur i Västmanland 2026-2037
    Mats Ellman informerar att Kollektivtrafikförvaltningen har haft en nära dialog med Regionala utvecklingsförvaltningen och varit delaktiga i arbetet med länsplanen.

    Västmanlands regionala trafikförsörjningsprogram – samråds- respektive invånardialog
    Mats Ellman visar en tidplan för revideringsarbetet av trafikförsörjningsprogrammet. Han berättar bland annat att invånardialogen är avslutad och dialogtillfällen arrangerats i länets samtliga kommuner. Invånarna har även haft möjlighet att lämna synpunkter och förslag utifrån frågeställningar på projektets webbsida. Ungefär 230 synpunkter och kommentarer har lämnats och ett urval av dessa presenteras. Vidare informeras att en länsdelsdialog med Västerås stad har ägt rum samt att målområden och indikationer i trafikförsörjningsprogrammet kommer att diskuteras under kollektivtrafikdagen den 3 oktober i år. Det redogörs för mål och indikatorer i nuvarande trafikförsörjningsprogram.

    Ledamöter och ersättare i kollektivtrafiknämnden välkomnas att överlämna inspel till Mats Ellman.

  • Anna Byhlinder redovisar delårsrapport 2 för kollektivtrafiknämnden. Hon redogör för året i korthet, resultat, sjukfrånvaro, ekonomi, måluppfyllelse, samt tar upp utmaningar och framtidsbedömning.

    Kundnöjdheten fortsätter att öka inom allmän kollektivtrafik. En förklaring till detta kan vara att robustheten inom tågtrafiken har blivit betydligt bättre. Punktligheten och andel utförda turer inom tågtrafiken överstiger målen. Den nya appen är implementerad. Nya digitala hållplatsskärmar är uppsatta.

    Marknadsandelen har sjunkit något. Antalet bussresor har minskat, både inom regional och inomkommunal trafik. Det minskade resandet inom regional busstrafik motsvaras i stort sett av ökat resande på Bergslagspendeln.

    Upphandlingen av nytt systemstöd för särskild kollektivtrafik är klar. Projekt är uppstartat för byte av biljettsystem.

    Det ekonomiska resultatet per 31 augusti 2025 visar på ett överskott på 13 miljoner kronor. Detta beror på säsongsvariation av kostnader och intäkter som kommer att jämnas ut under resterande delen av året. Prognosen hamnar i linje med budgeterat resultat på 0 miljoner kronor. Med anledning av senareläggning av reducering av parallellgående busstrafik är kostnaderna högre än budgeterat, men de kompenseras av minskade kostnader samt återbetalning av kostnader för att skattebefrielsen av biogas har återinförts. Biljettintäkterna beräknas bli lägre på grund av utebliven resandeökning och att en del av biljettintäkterna hamnar via Tåg i Bergslagen och ger lägre nettokostnader för tågtrafiken. Reducering av personal, främst med anledning av nedläggning av Kundcenter vid Västerås central, ger lägre personalkostnader. Kostnader för sjukresor ser ut att bli lägre, men det finns en osäkerhet hur det nya transportavtalet, som startar i november, kommer att påverka kostnaderna.

    Bilagor

  • Uppföljning av internkontroll 2025 redovisas i Delårsrapport 2 2025 för Kollektivtrafiknämnden.

    Anna Byhlinder presenterar resultat av regionövergripande internkontroll samt internkontroll på förvaltningsnivå. Hon går igenom granskningsområde, resultat och åtgärder.  

  • Kollektivtrafiknämnden föreslås sammanträda följande datum under 2026:

    • Torsdag 12 februari
    • Torsdag 16 april
    • Tisdag 19 maj
    • Torsdag 17 september
    • Torsdag 5 november
    • Torsdag 10 december

    Om inte annat anges sammanträder nämnden mellan klockan 09.00 och 12.00. 

  • Tåg i Bergslagens ägare har uppdragit att ta fram ett långsiktigt program för Tåg i Bergslagen. Programmet anger en inriktning för trafikens utveckling 2025–2035. I detta ingår ett framtida utbud och behov av tågfordon. Programmet syftar till att ligga till grund för kommande trafikbeställningar och eventuella investeringar i fordonsflottan. Förslaget har varit på remiss hos respektive ägarlän varefter en slutlig version finns framtagen. 

    Mats Ellman presenterar ärendet.

    Bilagor

  • Inga övriga frågor framställs.

  • Pratima Åslund (V) lämnar nämndinitiativ om att kollektivtrafiknämnden i Region Västmanland uppmuntrar Svealandstrafiken att införa samma rutin i Västmanland som i Örebro. enligt bilaga. 

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.