Möte 2024-05-22
-
1
Fastställande av föredragningslista
-
Anmäls att kollektivtrafiknämndens protokoll från sammanträdet 2024-04-11 justerats i föreskriven ordning.
-
3
Justering
-
4
Nästa sammanträde
-
Revisionsrapporten RV240397 Löpande granskning av intern kontroll 2023 har inkommit och besvaras av regionstyrelsen i ett samlat svar.
Bilagor
-
381kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
- Maja Rapp, vd Tåg i Bergslagen, informerar om läget i tågtrafiken och frågan om reginornas framtid
- Läget i tågtrafiken
- Upphandlingar
- Status översyn av färdtjänstregelverk i Västmanland
-
Förslag till trafikrambudget presenterades vid nämndens förra sammanträde 2024-04-11, § 26.
-
Det ekonomiska resultatet för det första tertialet uppgår till –5 miljoner kronor. På helår redovisas en prognos på –24 miljoner kronor. Det negativa resultatet beror på en underbalanserad budget på 20 miljoner kronor som i sin tur beror på satsningar på tågtrafik och att reducering av parallellgående busstrafik inte har kunnat genomföras för att tågtrafiken inte har varit tillräckligt robust. Förutom en underbalanserad budget har Mälardalstrafik aviserat om ökade kostnader efter att budgeten beslutades och transportkostnader för sjukresor befaras öka på grund av ökat resande. Resandet ökar också i den allmänna kollektivtrafiken, vilket förmodligen kommer att medföra ökade biljettintäkter. Utmaning är att nå en ekonomi i balans och stort fokus under året har varit att arbeta fram åtgärder för att minska ner underskottet i år samt för kommande år, bland annat handlar det om reducering av den parallellgående busstrafiken, nedläggning av Kundcenter vid Västerås centralstation samt digitalisering och effektivisering av arbetssätt.
Nöjdheten ligger rätt stabilt. Marknadsandelen visar en nedgång, vilket kan bero på byte av leverantör. Resandet ökar, vilket borde påverka marknadsandelen positivt. Tågtrafiken har haft en del inställda turer samt sämre punktlighet, men trenden ser positiv ut.
Sjukfrånvaron ligger något högt; 9 %. Åtgärder sker enligt plan och trenden är att sjukfrånvaron minskar.
-
Regionens revisorer har överlämnat revisionsrapporten Grundläggande granskning av styrelse och nämnder 2023 till kollektivtrafiknämnden för yttrande.
Ett förslag till yttrande redovisas.
Bilagor
-
823kb Ladda ner dokument
-
11
Remiss gällande plan för utveckling av den regionala persontågstrafiken i Uppsala län till år 2050
Region Uppsala har överlämnat remiss Plan för utveckling av den regionala persontågstrafiken i Uppsala län till år 2050 till Region Västmanland för yttrande.
Ett förslag till yttrande redovisas.
Bilagor
-
236kb Ladda ner dokument
-
-
Yousif Tabakh, Köping, föreslår i ett medborgarförslag inkommet 2024-03-26 att alla bussar ska vara gratis för ungdomar i hela länet under sommarlovet, så att de lättare kan röra sig till och från aktiviteter och sommarjobb.
Ett förslag till yttrande redovisas.
Bilagor
-
75kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
-
Nämnden fastställde sammanträdesdagar för 2024 vid sammanträdet 2023-09-25 § 45 samt reviderade sammanträdesdagarna vid sammanträdet 2023-10-26 § 56. Sammanträdet den 18 oktober behöver flyttas. Nytt förslag är torsdag den 17 oktober klockan 09.00-12.00.
-
14
Övriga frågor
-
§ 29
Fastställande av föredragningslista
-
Anmäls att kollektivtrafiknämndens protokoll från sammanträdet 2024-04-11 justerats i föreskriven ordning.
-
§ 31
Justering
-
§ 32
Nästa sammanträde
-
Revisionsrapporten RV240397 Löpande granskning av intern kontroll 2023 har inkommit och besvaras av regionstyrelsen i ett samlat svar.
-
§ 34
Redovisning av delegeringsbeslut
-
Maja Rapp, vd Tåg i Bergslagen, inleder med information om läget i tågtrafiken för Tåg i Bergslagen. Hon tar bland annat upp att april visade en positiv trend gällande punktlighet och inställda avgångar. Det är främst infrastrukturella problem som påverkar punktligheten negativt. Tågtrafiken förväntas åter påverkas med inställda avgångar i maj. Detta på grund av personalbrist och utbildningar. Hon informerar om prognosen inför och efter sommaren och berättar att operatören VR avser att köra enligt beställning. Tåg i Bergslagen har efterfrågat en planering som är realistisk och som kommer att hålla med hänsyn till den fortsatta lokförarbristen.
Nämnden diskuterar bland annat hur många lokförare som saknas, konkurrensen om lokförare i hela Sverige, VR som arbetsgivare samt lyfter vikten av att det finns en realistisk plan för tågtrafiken.
Maja Rapp informerar om statusen på de Reginafordon som Tåg i Bergslagen har i sin fordonsflotta. Fordonen ägs av Transitio. Hon berättar om fordonens tänkta livstid, att de redan nu börjar ha utnött teknik och inredning samt att det finns ett midlife-projekt planerat för fordonen som nu är i gång. Transitio har genomfört en livstidsanalys för att se vad som behöver göras för att livstidssäkra fordonen. Hon går igenom förutsättningarna för att arbeta för att livstidssäkra fordonen samt för att upphandla helt nya fordon. Hon tar upp komplexiteten kring genomförandet av livstidssäkring samt att det är en tajt tidplan. Avslutningsvis informerar hon att Tåg i Bergslagens bedömning och rekommendation till Region Västmanland är att besluta om att investera i livstidssäkring av Reginorna, samt att frågan om en livstidsförlängning alternativt nyanskaffning av fordon kommer att behöva hanteras framöver.
Nämnden diskuterar bland annat fordonsförvaltning och lärdomar att ta med sig framöver, samt påverkan på tidtabell när fordon ska underhållas.
Arne Andersson, Mohammad Sabet och Mats Ellman informerar från förvaltningen.
· Depåfrågan: En kort lägesrapport gällande bussdepån lämnas. Det finns en politisk styrgrupp i frågan och det sker ett arbete på tjänstepersonsnivå i arbets- respektive styrgrupp. Frågor gällande långsiktiga åtaganden och hur byggandet ska genomföras diskuteras i dagsläget.
· Sommarkort län och kommun: Länskorten har nu börjat säljas och kommunkorten är utdelade till Västerås stad.
· Samtal med UL: Kollektivtrafikförvaltningen har sagt upp samarbetsavtalet med UL. Detta för att kunna omförhandla innehåll, så som utbudsnivå och prissättning. Pågående samtal förs.
· Möte Trafikverket: En kort sammanfattning av mötet med Rami Yones, regional direktör för Mellersta Region på Trafikverket, lämnas. Vid mötet lyftes resurs- och behovsfrågor samt att det fördes en diskussion om Mälarbanan och fyra spår genom Sundbyberg. Ordförande Jenny Landernäs informerar bland annat om att företrädare för berörda kommuner och regioner i stråket för Mälarbanan skrivit en gemensam debattartikel. Nämnden diskuterar bland annat tidigare medfinansiering av Citybanan samt NATO-medlemskap kopplat till en hållbar infrastruktur.
· Tillsynsbesök av Transportstyrelsen: Transportstyrelsen har fått i uppdrag att granska samtliga kollektivtrafikmyndigheter i landet. Detta kopplat till myndigheternas myndighetsutövning. Tillsynsbesök på Kollektivtrafikförvaltningen i Region Västmanland kommer att ske under hösten 2024.
· Länsstyrelsens scenariospel: Arne Andersson och Mohammad Sabet kommer att delta vid Länsstyrelsens scenariospel där en allvarlig trafikhändelse kommer att spelas upp.
· Chattfunktion för Tåg i Bergslagens kundservice: Kort information om chattfunktionen för Tåg i Bergslagens (TiB) kundservice. Utvecklingen av funktionen har initierats av TiB och kommer även att implementeras hos VR.
· In- och utvändiga utrop i bussar: Statusuppdatering gällande arbetet med tillgänglighetsanpassade in- och utrop i bussar. Det finns en förhoppning om att det nya systemet ska vara på plats innan sommaren.
· Upphandlingar: En lägesrapport gällande upphandlingar för nytt biljettsystem, nytt systemstöd serviceresor, transportavtal för taxi samt digitala hållplatsskärmar lämnas. Vidare lämnas information om ett pågående samarbete med Västerås stad gällande reklam i busshållplatser.
-
Christina Winnieson redovisar Delårsrapport 1 för Kollektivtrafiknämnden. Hon tar upp händelser, prognos, sjukfrånvaro, nyckeltalsuppföljning samt utmaningar och framtidsbedömning.
Det ekonomiska resultatet för det första tertialet uppgår till –5 miljoner kronor. På helår redovisas en prognos på –24 miljoner kronor. Det negativa resultatet beror på en underbalanserad budget på 20 miljoner kronor som i sin tur beror på satsningar på tågtrafik och att reducering av parallellgående busstrafik inte har kunnat genomföras för att tågtrafiken inte har varit tillräckligt robust. Förutom en underbalanserad budget har Mälardalstrafik aviserat om ökade kostnader efter att budgeten beslutades och transportkostnader för sjukresor befaras öka på grund av ökat resande. Resandet ökar också i den allmänna kollektivtrafiken, vilket förmodligen kommer att medföra ökade biljettintäkter. Utmaning är att nå en ekonomi i balans och stort fokus under året har varit att arbeta fram åtgärder för att minska ner underskottet i år samt för kommande år, bland annat handlar det om reducering av den parallellgående busstrafiken, nedläggning av Kundcenter vid Västerås centralstation samt digitalisering och effektivisering av arbetssätt.
Nöjdheten ligger rätt stabilt. Marknadsandelen visar en nedgång, vilket kan bero på byte av leverantör. Resandet ökar, vilket borde påverka marknadsandelen positivt. Tågtrafiken har haft en del inställda turer samt sämre punktlighet, men trenden ser positiv ut.
Sjukfrånvaron ligger något högt; 9 %. Åtgärder sker enligt plan och trenden är att sjukfrånvaron minskar.
Nämnden ställer frågor om återkopplingen från resenärer avseende avveckling av Kundcenter och lyfter läget för planerade reduceringar i busstrafiken samt biogasfrågan.
-
Förslag till trafikrambudget presenterades vid nämndens förra sammanträde 2024-04-11, § 26.
Christina Winnieson presenterar förutsättningar för rambudget och går bland annat igenom grund för beräkning av intäkter och kostnader, samt utkast till rambudget per kommun och för regionens del per linje. Avslutningsvis går hon igenom återkopplingen från kommunerna.
-
Regionens revisorer har överlämnat revisionsrapporten Grundläggande granskning av styrelse och nämnder 2023 till kollektivtrafiknämnden för yttrande.
Ett förslag till yttrande redovisas.
-
Region Uppsala har överlämnat remiss Plan för utveckling av den regionala persontågstrafiken i Uppsala län till år 2050 till Region Västmanland för yttrande.
Ett förslag till yttrande redovisas.
-
Yousif Tabakh, Köping, föreslår i ett medborgarförslag inkommet 2024-03-26 att alla bussar ska vara gratis för ungdomar i hela länet under sommarlovet, så att de lättare kan röra sig till och från aktiviteter och sommarjobb.
Ett förslag till yttrande redovisas.
-
Nämnden fastställde sammanträdesdagar för 2024 vid sammanträdet 2023-09-25 § 45 samt reviderade sammanträdesdagarna vid sammanträdet 2023-10-26 § 56. Sammanträdet den 18 oktober behöver flyttas. Nytt förslag är torsdag den 17 oktober klockan 09.00-12.00.
-
§ 42
Övriga frågor