Möte 2025-04-11
-
1
Fastställande av föredragningslista
-
2
Föregående protokoll
-
3
Justering
-
4
Nästa sammanträde
-
- Regional systemanalys
- Länstransportplan. Information om förutsättningar utifrån direktiv för framtagande inklusive ekonomisk ram.
- Stockholm-Oslo 2.55 och påverkansarbete Mälarbanan - uppdatering. Jonas Karlsson vd Oslo-Sthlm 2.55 medverkar.
Bilagor
-
- Återrapportering nulägesanalys, se bilagor
- Statusuppdatering översyn av överenskommelse om kollektivtrafik
- Gemensamt färdtjänstreglemente
-
Vid strategisk regional berednings sammanträde 2024-12-13 beslutade beredningen att rekommendera länets kommuner och Region Västmanland att ansluta sig till samverkansplattformen STARK enligt föreslaget finansieringsförslag alternativ tre.
Information om avtalsförslag och -process.
-
Möjlighet att lyfta aktuella mellankommunala frågor för dialog.
-
- VK-konferens: Förslag 22-23 januari 2026
-
- Digitalisering och bredband
- Trygghet
-
§ 14
Fastställande av föredragningslista
-
§ 15
Föregående protokoll
-
§ 16
Justering
-
§ 17
Nästa sammanträde
-
Oslo–Sthlm 2.55
Jonas Karlsson inleder med att gå igenom Trafikverkets åtgärdsvalsstudie från 2017 om förbättrad tillgänglighet inom stråket Stockholm-Oslo. Han informerar om bakgrund och berättar vad som har gjorts inom stråket, tar upp ekonomi och vilka förväntningar som finns för Mälarbanan och Värmlandsbanan i nationell plan. Bland annat nämns alternativt genomförande och alternativt finansiering. Han fortsätter att berätta om utmaningar på Mälarbanan och tar upp förseningar till följd av regionaltåg som blir stående i möten på enkelspår och sena regionaltåg som hamnar bakom pendeltåg. Vidare redogör han för påverkan punktlighet och restid, samt tar upp slutsatser och synpunkter som Sweco lyft i den rapport om problem med leverns på Mälarbanan de har tagit fram. Han presenterar möjliga framtida trafikupplägg och tar upp att aktörer längs Mälarbanan tillsammans behöver arbeta med en handlingsplan på kort och lång sikt. Ett behov av en djupare dialog om Mälarbanans utveckling lyfts.Jenny Landernäs (M) berättar att Region Västmanland och Västerås stad genomför möten med Trafikverket för att diskutera Mälarbanan. På dessa lyfts problematiken med förseningen i Sundbyberg och den medfinansiering som tidigare har gjorts. Dessutom diskuteras vikten av att kapacitethöjande åtgärder på Mälarbanan genomförs under tiden som ombyggnation pågår i Sundbyberg.
Jonas Karlsson informerar om Nobelbanan och den lokaliseringsutredning som bolaget Oslo-Sthlm 2.55 AB genomför. Han tar bland annat upp att Trafikverket deltar i en styrgrupp och visar en tidplan för utredningen. Han berättar att utredningen nu ser över förutsättningar för hur järnvägen kan planeras samt att det kommer ske en utvärdering av olika alternativ.
Han avslutar med att informera om Oslo-Sthlm Forum den 28 april i Västerås samt bolagets deltagande vid Almedalsveckan den 24 juni.Beredningen tar upp hur regionen och kommunerna i länet kan bidra till att ytterligare stärka samarbetet.
Länstransportplan
Erik Johansson inleder med att informera att regeringen nu givit direktiv till Trafikverket att ta fram förslag till nationell plan, samt tar upp framtagande av länstransportplaner i regionerna. Han redogör för tidplan och process för nationell plan. Trafikverket ska redovisa uppdraget senast den 30 september i år och det kommer finnas påverkansmöjligheter genom ett remissvar som ska ges in till regeringen senast den 30 december. Han redogör för vad regeringen har fokus på och nämner bland annat borttagande av samfinasieringspotter för trafiksäkerhet och cykel, införande av European Rail Traffic Management System (ERTMS), satsning på trimningsåtgärder samt alternativ finansiering.Vidare informeras om förutsättningar för länsplan och siffror för fördelning av anslag redovisas. Det nämns att regeringen avsatt 60 miljarder för länsplaner och att Västmanland är topp tre över högst ökning av planram jämfört mellan direktiven från 2021 och 2025. En tidplan för framtagande av länsplan presenteras. I dagsläget arbetas det med framtagande av en remisshandling och remissperioden för kommunerna planeras vara 21 maj till 1 oktober.
Regional systemanalys
Siv Living ger en lägesbeskrivning om Regional systemanalys för Västmanland. Hon berättar att regionfullmäktige planeras besluta om systemanalysen vid med kommande sammanträde den 29 april och att dokumentet sedan kommer att publiceras på regionens webbplats. Hon går igenom vilka förändringar som genomförts sedan remissversionen och berättar att dokumentet bland annat kortats ned, har ett fått ökat fokus på Mälarbanan och Oslo-Stockholm, en pendlingskarta har lagts till och tåglinjen UVEN tas upp.Påverkansarbete
Simon Bölling informerar om det påverkansarbete om Mälarbanan som bedrivs. Han nämner bland annat ett gott samarbete med Västerås stad samt debattartikel, skrivelse till regeringen och dialog med Trafikverket. Vidare tar han upp den nya samverkansgruppen Kollektivtrafik och infrastruktur där ytterligare dialog om påverkansarbete och vad som kan göras tillsammans i länet kommer lyftas. Han informerar om hur påverkansarbete organiseras i dag och hur det kommer förstärkas framöver.Beredningen är positiv till det arbete som görs och tar upp ett fortsatt gemensamt arbete.
Siv Living tar upp Oslo-Sthlm Forum 2025 som äger rum på Steam Hotel i Västerås måndag den 28 april. En inbjudan med program och anmälan har skickats till beredningen.
-
Information om strategisk regional berednings två uppdrag till Regionala ledningsgruppen om att ta fram en faktabaserad nulägesanalys gällande länets kollektivtrafik samt att påbörja revideringsarbete av överenskommelse om kollektivtrafik i Västmanland.
Arne Andersson och Christian Foster informerar om arbetet med nulägesanalysen av länets kollektivtrafik. De tar upp hur arbetet bedrivits och lyfter ett gott samarbete för att ta fram analysen som består av en huvudrapport samt en bilaga. Bilagan ger en detaljerad beskrivning av hur det ser ut i respektive kommun. De redogör för ett omfattande material med faktaunderlag för framtida planering. Rapporten är nu på remiss hos länets kommunchefer.
Arne Andersson informerar om syfte och mål och redogör för rapportens nio analysområden. En sammanfattning av rapporten lämnas. Bland annat nämns en varierande tillgänglighetsanpassning av hållplatser samt upplägg och kostnader kring skolskjuts i länets kommuner.
Beredningen tar bland annat upp frågor om skolskjuts som ingår i den linjeförlagda busstrafiken och eventuella förändringar i kostnadstäckningsgrad.
Jenny Landernäs (M) tar upp att nulägesanalysen kommer att användas som ett faktaunderlag i den nya samverkansgruppen Kollektivtrafik och infrastruktur.Arne Andersson och Karolina Berglund berättar om revideringsarbetet av överenskommelse om kollektivtrafik i Västmanland. De tar upp behov av uppdatering och förtydligande samt berättar om det arbete som genomförts och vilka som ingått i arbetsgrupperna. Avtalet är överlämnat till kommuncheferna i länet för faktagranskning och kommer vidare hanteras politiskt.
Jenny Landernäs (M) tar upp en kommande dialog om överenskommelsen i den nya samverkansgruppen.Gemensamt färdtjänstreglemente
Arne Andersson informerar om strategisk regional berednings uppdrag till Kollektivtrafikförvaltningens direktör om att arbeta fram ett förslag till länsgemensamt regelverk för färdtjänst med ekonomiska konsekvenser. Han informerar om bakgrunden till uppdraget och berättar att kommunerna i länet har varit delaktiga i framtagandeprocessen. Det finns nu ett förslag som har överlämnats till kommunchefer och tjänstepersoner i kommunerna. Förslaget kommer att presenteras för strategisk regional beredning vid kommande sammanträde. -
Christer Alzén och Karolina Berglund informerar om Mälardalens Universitets förslag och erbjudande om samverkansplattformen STARK. De går igenom förslaget i korthet och tar upp att det nu finns konkreta finansierings- och avtalsförslag och redogör för dessa. Finansieringsförslaget utgår ifrån gängse standardfördelningsmodell med en fördelning om 50 % för Region Västmanland och 50 % för kommuner baserat på folkmängd. Enligt avtalsförslaget föreslås det bildas en programgrupp och ett programråd. Strategisk regional beredning föreslås utse två ordinarie representanter och en ersättare för en treårsperiod till programrådet. Det informeras att beloppet har sänkts något och att ett förslag till avtal kommer att skickas ut till respektive kommuns myndighetsbrevlåda efter dagens möte. Mälardalens Universitet önskar få en bekräftelse innan sommaren 2025.
Beredningen tar upp kostnadsmodellen kopplat till länets mindre kommuner.
-
Möjlighet att lyfta aktuella mellankommunala frågor för dialog. Inga frågor har anmälts eller lyfts vid sammanträdet.
-
VK-konferens: Presidiet har i uppgift att planera konferens 22–23 januari 2026.
Malin Gabrielsson (KD) ordförande i samverkansgrupp Hälsa informerar om arbetet med att hitta ett arbetssätt för att uppnå ökad fysisk aktivitet hos unga. Det har genomförts en konferens där sju av länets tio kommuner deltog. Ett förslag till samverkan mellan Region Västmanland, länets kommuner, Generation Pep, RF-SISU och GoFaR (Gemensamt ordnad Fysisk aktivitet på Recept) kommer att presenteras vid kommande sammanträde i juni.
-
Digitalisering och bredband
Trygghet
Arbetsmarknad
Samverkansgrupp Hälsa – förslag till samverkan