Möte 2025-11-25
-
1
Fastställande av föredragningslista
-
2
Föregående protokoll
-
3
Justering
-
4
Nästa sammanträde
-
Löneöversyn - process och tidplan
-
- Investeringsprocessen
- Investeringsbudget 2026 och plan 2027-2028
- Ekonomiskt bokslut november
- Regionstyrelsens nyckeltal
- Nulägesrapport Nytt Akutsjukhus Västerås
-
Utifrån de investeringsramar som fastställts i Regionplan och budget 2026–2028 föreslås regionens totala investeringsbudget för år 2026 uppgå till 2 326 miljoner kronor vilket är 174 miljoner kronor lägre än den tidigare beslutade regionplanen.
Justeringar har gjorts i ramarna för både inventarier och byggnadsinvesteringar, främst till följd av framdriften i projektet Nya Akutsjukhuset. Beloppen har omfördelats mellan olika beslut inom respektive år. Vissa planerade objekt inom Regionfastigheter har utgått jämfört med tidigare plan, och förändrade redovisningsprinciper har påverkat ramen för inventarier och utrustning. Även de planerade ramarna för 2027–2028 har justerats nedåt med hänsyn till ovanstående förändringar.
-
Fastighets- och serviceförvaltningen har under 2025 haft kostnader som inte finansieras inom hyresmodellen. Prognosen för fastighetsomställningskostnader 2025 uppgår till 18,0 miljoner kronor.
Renovering och ombyggnation av i huvudsak Sandstenen 8 (före detta Oxbackens vårdcentral) medför kostnader för rivning och sanering på 5,5 miljoner kronor samt utrangeringskostnader på 7,1 miljoner kronor.
Utredningskostnader för exempelvis underhåll, rivning och renovering uppgår till 1,5 miljoner kronor. Ombyggnationen av den nya vårdavdelningen i Fagersta medför evakueringskostnader på 1,2 miljoner kronor. Kostnaden för vakanta ytor överstiger budgeten med 2,6 miljoner kronor.
-
Sedan maj 2017 gäller EU:s gruppundantag (GBER) för stöd till flygplatser inom Europa. Detta gör det möjligt att ge offentligt stöd till flygplatser med upp till 200 000 passagerare per år, utan att först få kommissionens godkännande. Stödet ges med hänvisning till bestämmelserna i kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 av den 17 juni 2014 genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget, artikel 56 a).
I december 2021 beslutade kommunfullmäktige i Västerås att förvärva Nya Västerås flygplats AB ifrån Västerås Stadshus AB. Den 10 mars 2022 beslutade kommunfullmäktige i Västerås att sälja 50 % av aktierna i Nya Västerås flygplats AB till Region Västmanland. Från och med den 1 april 2022 innehar således Västerås stad och Region Västmanland vardera hälften av aktierna i bolaget. I beslutet att sälja respektive förvärva aktier har de båda organen beslutat att stöd till Nya Västerås flygplats AB för täckning av förluster ska ges med hänvisning till bestämmelserna i artikel 56 a) GBER genom finansiering i form av kostnadstäckning.
-
Region Västmanland ställde sig 2023-12-12, RS §248/2023, bakom Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) rekommendation om att kraftigt minska användningen av hyrbemanning inom regionens verksamheter. Detta efterföljdes av att ett gemensamt avtal för hyrbemanning undertecknades vilket har bidragit till lägre kostnader och minskad användning av hyrpersonal.
För att säkerställa fortsatt samordning, kostnadseffektivitet och beredskapsförmåga krävs en gemensam nationell upphandling av ett nytt avtal när det nuvarande avtalet löper ut 2027. SKR har med anledning av detta uppmanat alla 21 regioner om att inkomma med en avsiktsförklaring om att delta i den nationella gemensamma upphandlingen av hyrbemanning.
Bilagor
-
237kb Ladda ner dokument
-
-
§ 222
Fastställande av föredragningslista
-
§ 223
Föregående protokoll
-
§ 224
Justering
-
§ 225
Nästa sammanträde
-
- Investeringsprocessen
- Investeringsbudget 2026 och plan 2027-2028
- Ekonomiskt bokslut november
- Regionstyrelsens nyckeltal
- Nulägesrapport Nytt Akutsjukhus Västerås
-
Utifrån de investeringsramar som fastställts i Regionplan och budget 2026–2028 föreslås regionens totala investeringsbudget för år 2026 uppgå till 2 326 miljoner kronor vilket är 174 miljoner kronor lägre än den tidigare beslutade regionplanen.
Justeringar har gjorts i ramarna för både inventarier och byggnadsinvesteringar, främst till följd av framdriften i projektet Nya Akutsjukhuset. Beloppen har omfördelats mellan olika beslut inom respektive år. Vissa planerade objekt inom Regionfastigheter har utgått jämfört med tidigare plan, och förändrade redovisningsprinciper har påverkat ramen för inventarier och utrustning. Även de planerade ramarna för 2027–2028 har justerats nedåt med hänsyn till ovanstående förändringar.
Bilagor
-
234kb Ladda ner dokument
-
-
Sedan maj 2017 gäller EU:s gruppundantag (GBER) för stöd till flygplatser inom Europa. Detta gör det möjligt att ge offentligt stöd till flygplatser med upp till 200 000 passagerare per år, utan att först få kommissionens godkännande. Stödet ges med hänvisning till bestämmelserna i kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 av den 17 juni 2014 genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget, artikel 56 a).
I december 2021 beslutade kommunfullmäktige i Västerås att förvärva Nya Västerås flygplats AB ifrån Västerås Stadshus AB. Den 10 mars 2022 beslutade kommunfullmäktige i Västerås att sälja 50 % av aktierna i Nya Västerås flygplats AB till Region Västmanland. Från och med den 1 april 2022 innehar således Västerås stad och Region Västmanland vardera hälften av aktierna i bolaget. I beslutet att sälja respektive förvärva aktier har de båda organen beslutat att stöd till Nya Västerås flygplats AB för täckning av förluster ska ges med hänvisning till bestämmelserna i artikel 56 a) GBER genom finansiering i form av kostnadstäckning.
Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
247kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västmanland ställde sig 2023-12-12, RS §248/2023, bakom Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) rekommendation om att kraftigt minska användningen av hyrbemanning inom regionens verksamheter. Detta efterföljdes av att ett gemensamt avtal för hyrbemanning undertecknades vilket har bidragit till lägre kostnader och minskad användning av hyrpersonal.
För att säkerställa fortsatt samordning, kostnadseffektivitet och beredskapsförmåga krävs en gemensam nationell upphandling av ett nytt avtal när det nuvarande avtalet löper ut 2027. SKR har med anledning av detta uppmanat alla 21 regioner om att inkomma med en avsiktsförklaring om att delta i den nationella gemensamma upphandlingen av hyrbemanning.
Bilagor
-
69kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
-
Annika Tjernström informerar om löneöversyn och löneprocess. Hon inleder med utfall för löneöversyn 2025 och den pågående lönekartläggningen, och går över till avtal 2026. Hon går igenom tidplan för löneöversyn 2026 och fackens generella yrkanden samt visar exempel på hur man arbetar med lönerna enligt fackens förslag. Hon avslutar med analys och slutsatser av löneöversynen.
Utskottet diskuterar bland annat hur regionen arbetar med lönespridning, principen 80-90-100, företeelsen att nyanställda kommer in på en högre lön än medarbetare som jobbat länge i regionen samt konkurrens mellan regionerna om personal.