Hoppa över navigering
  •   1

    Fastställande av föredragningslista

  •   2

    Föregående protokoll

  •   3

    Justering

  •   4

    Nästa sammanträde

  •   5

    Anmälningar för kännedom

  • Inga delegeringsbeslut har anmälts till mötet.

    • Bemanning inför julen
    • Hyrpersonal
    • Nyheter inom arbetsmiljöområdet
    • Ny leverantör av förbrukningsmaterial - OneMed
    • Informationssäkerhet och GDPR – redovisning (09.10-09.30)
    • Elavbrott 31 oktober 2023 (09.30-09.50)
    • Mål för kris- och katastrofmedicinsk beredskap (09.50-10.10)

    Paus

    • Ekonomisk lägesrapport från hälso- och sjukvårdsnämnden (10.25-10.45)
    • Nulägesrapport tåg - Arne (10.45-11.05)
    • Avtal med Cambio 2024 - 2028 (11.05-11.25)
    • Månadsrapport november Region Västmanland (11.25-11.45)
  • Sedan maj 2017 gäller EU:s gruppundantag (GBER) för stöd till flygplatser inom Europa. Detta gör det möjligt att ge offentligt stöd till flygplatser med upp till 200 000 passagerare per år, utan att först få kommissionens godkännande. Stödet ges med hänvisning till bestämmelserna i kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 av den 17 juni 2014 genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget, artikel 56 a).

    I december 2021 beslutade kommunfullmäktige i Västerås att förvärva Nya Västerås flygplats AB ifrån Västerås Stadshus AB. Den 10 mars 2022 beslutade kommunfullmäktige i Västerås att sälja 50 % av aktierna i Nya Västerås flygplats AB till Region Västmanland. Från och med den 1 april 2022 innehar således Västerås stad och Region Västmanland vardera hälften av aktierna i bolaget. I beslutet att sälja respektive förvärva aktier har de båda organen beslutat att stöd till Nya Västerås flygplats AB för täckning av förluster ska ges med hänvisning till bestämmelserna i artikel 56 a) GBER genom finansiering i form av kostnadstäckning.

  • För att klara att upprätthålla den samhällsviktiga verksamheten under kriser och krig behöver Region Västmanland ha en förmåga till uthållighet i sin verksamhet.  Bärande principer och mål för regionens kris- och katastrofmedicinsk beredskap är till stor del överlappande med befintliga nationella strategier inom beredskapsområdet.

  • Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, beslutade den 22 september 2023 att rekommendera regionerna att kraftigt minska användningen av hyrbemanning i regionens verksamheter. SKR:s rekommendation följdes av ett beslut i samverkansnämnden för Sjukvårdsregion Mellansverige (SVN) den 29 september 2023, som beslutade att rekommendera regionerna i Sjukvårdsregion Mellansverige att kraftigt reducera inhyrningen av hyrläkare och hyrsjuksköterskor och att kostnaden för hyrbemanning inte ska överstiga 2 procent av personalkostnaderna för hälso- och sjukvården i respektive region.

    Region Västmanland har sedan flera år tillbaka haft tvåprocentsmålet i fastställda regionplaner, och som en del i att understryka regionplanen fattade Hälso- och sjukvårdsförvaltningen under våren 2023 ett beslut om att förvaltningen ”kraftigt ska minska inhyrning med målet att bli oberoende” i två steg: oberoende av hyrsjuksköterskor på vårdavdelning i september 2023, och oberoende av resterande hyrsjuksköterskor och hyrläkare i september 2024. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har fram till och med oktober 2023 en inhyrning av personal där kostnaderna uppgår till 8,4 procent av personalkostnaderna.

    Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade 2023-11-13 § 144 om en viljeinriktning om att minska hyrbemanningen med målet att vara oberoende av hyrbemanning hösten 2024.

  • Att köpa bemanningstjänster i vården kan vara nödvändigt för att hantera en ökad belastning vid enskilda tillfällen och var många gånger motiverat under exempelvis pandemin. Ett ökat beroende av hyrbemanning över en längre tid får dock tydliga negativa konsekvenser. Det påverkar den egna personalens arbetsmiljö, kontinuiteten för patienterna, patientsäkerheten och verksamheternas utvecklingsarbete. Den ökade användningen av hyrbemanningen ökar också regionernas kostnader markant.

    Regionerna i Sjukvårdsregion Mellansverige, Region Dalarna, Region Gävleborg, Region Sörmland, Region Uppsala, Region Värmland, Region Västmanland och Region Örebro län, strävar efter att vara oberoende av inhyrd bemanning för ordinarie drift av verksamhet inom hälso- och sjukvården. Ordinarie verksamhet ska bemannas med egen personal och hyrbemanning ska användas endast vid tillfälliga vakanser och arbetstoppar. Regionerna är överens om att en stabil och varaktig bemanning med egna medarbetare är en förutsättning för att säkerställa patientsäkerheten, kontinuitet i vården, en god arbetsmiljö, verksamhetsutveckling och minskade kostnader.

    Samverkansnämnden för Sjukvårdsregion Mellansverige rekommenderar regionerna att arbeta med hyrbemanning utifrån att kostnaderna inte ska överstiga 2% av personalkostnaderna inom hälso- och sjukvården i respektive region.

  • Tillämpningsanvisningen till attestreglementet har kompletterats med att en robot ska kunna kontrollera och attestera inkommande fakturor för öppenvård som patienter enligt patientlagen har rätt att söka fritt i hela landet samt att attestant kan intyga via digital signatur att han/hon tagit del av attestreglemente med tillämpningsanvisningar. I övrigt har endast smärre språkliga justeringar gjorts.

  • Enligt GDPR ska Region Västmanland utse ett dataskyddsombud som ska ha förmågan att fullgöra det som är statuerad i artikel 39. Uppdragsbeskrivningen avser förtydliga uppdraget.

  • Försvarsdepartementet har överlämnat remiss av SOU 2023:50 En modell för svensk försörjningsberedskap till Region Västmanland för yttrande.

    Ett förslag till yttrande redovisas.

  •   16

    Valärende

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.