Det finns inga sammanträden att visa än
Inget protokoll har publicerats
Fastställande av föredragningslista
Föregående protokoll
Justering
Nästa sammanträde
Inga delegeringsbeslut finns att redovisa.
Information om oberoende av hyrpersonal
Pensionsmedels- och finansrapport till och med december 2024. Rapporten redovisas under punkten Anmälningar för kännedom.
Beslut om arkiverings- och gallringsplan för loggar 2025:1. Beslut om revidering av Arkiverings- och gallringsplan för administrativa handlingar 2021:2.
Bilagor
Kompletteras till styrelsens sammanträde
Föreliggande rapport är en första presentation av Region Västmanlands bokslut 2024 utifrån ett övergripande finansiellt perspektiv. Fördjupad analys av ekonomi och verksamhet presenteras i årsredovisningen.
Sedan maj 2017 gäller EU:s gruppundantag (GBER) för stöd till flygplatser inom Europa. Detta gör det möjligt att ge offentligt stöd till flygplatser med upp till 200 000 passagerare per år, utan att först få kommissionens godkännande. Stödet ges med hänvisning till bestämmelserna i kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 av den 17 juni 2014 genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget, artikel 56 a).
I december 2021 beslutade kommunfullmäktige i Västerås att förvärva Nya Västerås flygplats AB ifrån Västerås Stadshus AB. Den 10 mars 2022 beslutade kommunfullmäktige i Västerås att sälja 50 % av aktierna i Nya Västerås flygplats AB till Region Västmanland. Från och med den 1 april 2022 innehar således Västerås stad och Region Västmanland vardera hälften av aktierna i bolaget. I beslutet att sälja respektive förvärva aktier har de båda organen beslutat att stöd till Nya Västerås flygplats AB för täckning av förluster ska ges med hänvisning till bestämmelserna i artikel 56 a) GBER genom finansiering i form av kostnadstäckning. I Regionplan och budget 2025-2027 finns 15 000 000 kronor per år avsatta för kostnadstäckning.
Regionstyrelsen avhandlade en skrivelse från SKR med rekommendation att anta riktlinjer om marknadsföring av hälso- och sjukvård som ett anmälningsärende den 28 januari 2020 (”Meddelande från styrelsen för Sveriges Kommuner och Regioner nr 17/2019, Marknadsföring av hälso- och sjukvård, RV192049”). Det naturliga nästa steget skulle vara att regionstyrelsen därefter beslutade att anta SKR:s rekommendation om riktlinjer, men så skedde inte eftersom pandemin gjorde att fokus riktades mot att hantera pandemins konsekvenser. Det finns dock ett behov av tydliga riktlinjer för marknadsföring av hälso- och sjukvård som reglerar vad avtalsparter får göra och inte göra, både utifrån ett etiskt perspektiv och för en enhetlig och konsekvent hantering från regionens sida, oaktat leverantör.
Ett förslag till upphandlingsstrategi för Nytt Akutsjukhus Västerås Etapp 2 redovisas. Underlaget är sekretessbelagt enligt 19 kap 3 § OSL (2009:400).
Bilagor
Heidi-Maria Wallinder och Felicia Granath, båda (V), föreslår lämnade vid regionstyrelsens sammanträde 2024-10-22 § 194 nämndinitiativ med förslag om att regionstyrelsen uppdrar till beredningen för invånardialog att på lämpligt sätt förbättra dialogen med patientorganisationer, pensionärsorganisationer, anhörigorganisationer och allmänheten, för att tillvarata deras synpunkter kring hur vården i Köping kan utvecklas på bästa möjliga sätt.
Ett förslag till regionstyrelsens svar redovisas.
Bilagor
Åse Ellingsen-Vesper (S), Köpings kommun, har i skrivelse inkommen 2024-12-09 anhållit om befrielse från uppdraget som ersättare i Samverkansgrupp Hälsa.
Fyllnadsval
Ersättare i Samverkansgrupp Hälsa
1. Ingrid Hellström (S), Norbergs kommun
Det sammanträde med regionstyrelsen som tidigare var inplanerat 2025-06-11 krockar med annat möte. Därför föreslås att mötet flyttas till 2025-06-17.
Västmanlands regionala utvecklingsstrategi ”Tillsammans för ett livskraftigt Västmanland” syftar till att möta länets utmaningar och möjligheter fram till 2030, med en utblick mot 2050. Strategin bygger på tre målområden: ett välmående, tillgängligt och nyskapande Västmanland och betonar samverkan mellan länets aktörer. Med utgångspunkt i Agenda 2030, Nationell strategi för hållbar regional utveckling och länets specifika förutsättningar, strävar strategin efter stärkt konkurrenskraft och hållbarhet genom insatser inom hälsa, infrastruktur, innovation och inkludering. Den är resultatet av bred samverkan mellan kommuner, myndigheter, näringsliv och civilsamhälle.
Bilagor
Inom Region Västmanland pågår ett omfattande arbete med att planera och bygga lokaler för den framtida hälso- och sjukvården vid Västmanlands sjukhus Västerås.
Planerad ombyggnation inom fastigheten Läkaren 31 medför att byggnadsbeståndet förändras över tid och påverkar befintliga skyddsrumsplatser vilket måste hanteras för att uppfylla gällande regler från Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB).
Bilagor
Regionfullmäktige antog i juni 2024 regionplan och budget för perioden 2025-2027. I planen tilldelades Hälso- och sjukvårdsnämnden för 2025 en ram på 8 937,6 miljoner kronor för sitt uppdrag.
Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har därefter tagit fram förslag till förvaltningsplan för 2025-2027, vilken Hälso- och sjukvårdsnämnden godkänt 2024-12-04 och beslutat översända till regionfullmäktige.
Hälso- och sjukvårdsnämnden konstaterar att budgeten för 2025 inte kommer att nå balans under året, men att den håller sig inom det i regionplan och budget för 2025 år accepterade underskottet på 800 miljoner kronor.
Nämnden kalkylerar med ett underskott på 750 miljoner kronor för 2025 och beskriver möjligheten att hantera underskottet som begränsad både på kort och lång sikt. Även om full effekt av samtliga planerade förändringsinsatser uppnås enligt den av nämnden beslutade åtgärdsplanen 2024-09-25, kommer ekonomisk balans inte att nås till 2029.
Nämnden menar att det skulle krävas stora struktur-, kvalitets- och utbudsförändringar med påverkan på regionen som helhet för att uppnå ekonomisk balans, och nämnden vänder sig därför till fullmäktige.
Regionstyrelsen är väl införstådd i nämndens stora utmaningar och svårkalkylerade förväntade framtida effekter, och vill därför understryka att det handlar om ett långsiktigt arbete som pågår i en dynamisk miljö. En mängd faktorer kan förändras, inte minst de externa med koppling till samhällsekonomin. Resterande underskott, som inte hanteras av nämndens beslutade åtgärdsplan, behöver omhändertas i regionplaner och budgetar för kommande år.
Bilagor
Gemensamma hjälpmedelsnämnden beslutade 2024-11-29 § 69 att samverkansavtalet ändras så att Tjänstemannaberedningen ersätts av Strategisk kundråd som beredande organ till hjälpmedelsnämnden.
Bilagor
Heidi-Maria Wallinder, Felicia Granath, Fredrik Stockhaus, Lennart Engman och Pratima Åslund, alla (V), föreslår i en motion inkommen 2023-12-27 att regionen erbjuder personalen förmånskort inom kollektivtrafiken i Västmanland med utgångspunkt i slutrapporten för Hållbara resor.
Anmäls att handläggningstiden för motionen har överstigit ett år.
Bilagor
Magnus Ekblad (C) föreslår i en motion inkommen 2023-05-30 att regionen ska sända in en skrivelse till regeringen att undanta region Västmanlands vårdpersonal från anmälningsplikt mot papperslösa.
Anmäls att handläggningstiden för motionen har överstigit ett år.
Bilagor
Christina Ulvede (C) föreslår i en motion inkommen 2024-10-15 att Region Västmanland bidrar med resurser så att Centrum mot hedersrelaterat våld och förtryck kan fortsätta sin verksamhet efter projekttidens slut.
Bilagor