Möte 2024-10-22
-
1
Fastställande av föredragningslista
-
2
Föregående protokoll
-
3
Justering
-
4
Nästa sammanträde
-
Ärendena i föredragningslistan har behandlats enligt samverkansavtal.
-
Bilagor
-
- Samordningsförbundet Västmanland
- Oslo-Stockholm 2.55 - Lokaliseringsutredning Nobelbanan
- Lokalförsörjningsplan Västmanlands sjukhus Köping
- Ekonomisk lägesrapport
- Delårsrapport 2 Närvården Västmanland
- Dialog med lokala matproducenter
- Arbetet med åtgärder för en förbättrad ekonomi inom hälso- och sjukvården
-
Beslut om totala investeringsramar för byggnation av Program Nytt Akutsjukhus år 2024 uppgår i Regionplan och budget 2024-2026 till 742 mnkr. Under år 2024 ligger byggnation av stomme till vårdbyggnaden i Etapp 1 något före den ursprungliga tidplanen. Det gäller även för byggnation av kulvert del 2 och systemhandlingsarbetet för Etapp 2. Byggnationens ökade takt medför att programmet har behov av att omfördela investeringsramar från år 2025 till år 2024 med ett belopp om maximalt 110 mnkr. Bygginvesteringarna för programmet uppgår efter omfördelningen till
852 mnkr för år 2024.
Omfördelningen ligger i linje med skrivningen i Regionplan-och budget 2024-2026 där det framgår att det givet programmets omfattning behöver finnas utrymme, flexibilitet och beredskap för att kunna göra ytterligare omfördelningar av ramar mellan åren i takt med att programmet fortskrider.
Omfördelningen på totalt 110 mnkr hanteras inom de totala beslutade och indikativa investeringsramarna. Programmets totala omfattning, tidplan och indikativa budgetram kvarstår.
-
Justitieombudsmannen har begärt yttrande från Region Västmanland angående en begäran om kopior av handlingar. Ett förslag till yttrande redovisas.
Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
Finansdepartementet har överlämnat remiss av Nätt och jämnt - Likvärdighet och effektivitet i kommunsektorn (SOU 2024:50) till Region Västmanland för yttrande. Ett förslag till yttrande redovisas.
Bilagor
-
247kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Lokalförsörjningsplan för Köpings sjukhus har sin grund i nära vård och stödjer inriktningen för ett modernt närsjukhus i enlighet med målbilden för Hälso- och sjukvården 2029. Planen ger en inriktning för etappvis renovering och nybyggnation för framtidens vård i Köping och avveckling av gamla byggnader inom sjukhusområdet samt en strategi för vidare utveckling.
Bilagor
-
11mb Ladda ner dokument
-
-
Partistödet från Region Västmanland består av ett grundstöd och ett mandatbundet stöd samt ett stöd till partiernas ungdomsorganisationer.
De partier som är mottagare av partistödet ska årligen lämna en skriftlig redovisning som visar att partistödet under föregående år har använts för sitt huvudsakliga ändamål: att stärka det politiska partiets ställning i den kommunala demokratin.
-
I och med att regeringen fastställt vad som kallas för prisbasbeloppet till
58 800 kronor för 2025, höjs högkostnadsskyddet för vårdavgifter med 50 kronor.Högkostnadsskyddet år 2025 uppgår till 1 450 kronor (2024: 1 400 kronor). Det är den högsta avgift som får tas ut under en tolvmånadersperiod för vårdavgifter inom den öppna hälso- och sjukvården, för avgifter för vissa förbrukningsartiklar och för avgifter för sådan tandvård som avses i 8 a § tandvårdslagen (1985:125).
Slutenvårdsavgiften är oförändrad och uppgår till 130 kronor även under 2025.
Region Västmanland tillämpar idag högsta avgiften för slutenvård och högsta tillåtna högkostnadsskyddet.
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
15
Prisjustering för Folktandvården Västmanland AB och Specialisttandvården Västmanlands sjukhus 2025
Priserna för Folktandvården Västmanland AB och Specialisttandvården, Västmanlands sjukhus baseras på referensprislistan som fastställs av Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV och de senaste åren uppräknade med tre procent.
Folktandvården Västmanland AB och Specialisttandvården befinner sig på en konkurrensutsatt marknad. Det råder hög konkurrens om både tandvårdspersonal och patienter i regionen. För att säkra nödvändiga kompetenser till regionen och därmed säkerställa en tandvård av hög odontologisk kvalitet i Västmanland, både idag och i framtiden, krävs långsiktiga insatser och projekt.
Det är avgörande för Folktandvården Västmanland att erhålla en långsiktighet och en trygghet i beslut om prislistans uppräkningsmodell för att ha möjlighet att kontinuerligt bedriva de påbörjade satsningarna på ett framgångsrikt sätt.
Långsiktighet och förutsägbarhet ger också Specialisttandvården stabila förutsättningar för verksamhetsutveckling och kompetensförsörjning.
För åtgärder som inte regleras i referensprislistan har Region Västmanland en lista för lokala åtgärder vilken räknas upp enligt uppräkningen på referenspriset på åtgärd 101.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Almi ska, som ett komplement till den privata marknaden, medverka till att utveckla och finansiera små- och medelstora företag. Syftet med Almis verksamhet är att stärka näringslivets utveckling och verka för en hållbar tillväxt i hela Sverige.
Med ett tufft makroekonomiskt klimat, ökade regulatoriska krav och stigande ekonomisk brottslighet står alla aktörer inom finansmarknaden inför stora utmaningar. Affärsområdet Företagspartner föreslås därför gå från 16 dotterbolag till 8 dotterbolag. Omstruktureringen beräknas över tid frigöra kostnader på cirka 24 miljoner kronor samt ge bättre förutsättningar att möta ökade regulatoriska krav. Almi ska fortsatt ha en stark regional närvaro med anpassad verksamhet utifrån respektive läns olikheter, behov och förutsättningar.
Ärendet bereddes av regionala utvecklingsnämnden 2024-10-16. Regionstyrelsen föreslås tillstyrka regionala utvecklingsnämndens förslag till fullmäktiges beslut.
Bilagor
-
193kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
361kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
-
Sedan tidigare har Mälardalstrafiks ägare genom beslut i ägarrådet beslutat om en översyn av bolagets styrande dokument såsom bolagsordning, aktieägaravtal, samverkansavtal samt arbetsordning för styrelse och vd.
Vid styrelsens seminarium den 2 och 3 maj 2024 redovisades såväl utgångspunkter för arbetet som syfte och innehåll i förslag till ny bolagsordning, samverkansavtal, arbetsordning för styrelse med instruktion för vd samt förslag till finanspolicy.
Styrelsen fattade beslut avseende bolagsordning, arbetsordning för styrelse med instruktion för vd samt finanspolicy den 2 maj 2024. Sedan dess har arbete med Samverkansavtalet fortsatt och till följd av utveckling sedan dess i form av utökad verksamhet har därtill Samverkansavtalet anpassats att omhänderta de nya omständigheterna.
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Heidi-Maria Wallinder, Felicia Granath, Fredrik Stockhaus, Pratima Åslund och Lennart Engman, alla (V), föreslår i en motion inkommen 2024-01-18 att Region Västmanland utreder hur mycket marknadsvården kostar länets skattebetalare.
Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
19
Motion att utreda vilka verksamheter inom hälso- och sjukvårdsnämndens ansvarsområde som idag bedrivs av annan utförare och som kan återtas i regional regi
Ulrika Spårebo, Kenneth Östberg, Pelle Strengbom, Fehmi Paulus och Anne-Christine Björkman, alla (S), föreslår i en motion inkommen 2024-01-24 att hälso- och sjukvårdsdirektören får i uppdrag att utreda och redovisa vilka verksamheter som idag utförs av annan utförare inom området Privata vårdgivare och som skulle kunna återtas i egen regi.
Bilagor
-
428kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
-
Felicia Granath, Heidi-Maria Wallinder, Pratima Åslund, Fredrik Stockhaus, Vicktoria Bagi och Lennart Engman, alla (V), föreslår i en motion inkommen 2024-01-24 att Region Västmanland tillsammans med länets kommuner arbetar fram samverkansforum för de barn och unga som erhåller olika insatser från samhället, samt att BUP ges i uppdrag att närmare samverka med kommunala förvaltningar kring barn och unga som omfattas av flera kommunala insatser (förutsatt att barnet samtycker).
Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Anders Johannesson (C) föreslår i en motion inkommen 2024-04-08 att Region Västmanland fördjupar sig i kanalens utveckling och dess främjande roll för besöksnäringen samt dess potential för moderna möjligheter för godstransporter. Regionen bör därför i samarbete med stiftelsen
1. genomlysa kanalens potential ur nämnda synvinklar,
2. engagera sig tillsammans med berörda kommuner, stiftelsen och övriga ägare att i relevanta forum verka för om staten bör ta ett större ansvar för kanalen.
Ärendet bereddes av regionala utvecklingsnämnden 2024-10-16. Regionstyrelsen föreslås tillstyrka regionala utvecklingsnämndens förslag till fullmäktiges beslut.
Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
-
§ 173
Fastställande av föredragningslista
-
§ 174
Föregående protokoll
-
§ 175
Justering
-
§ 176
Nästa sammanträde
-
Ärendena i föredragningslistan har behandlats enligt samverkansavtal.
Vid samverkansmötet 2024-10-21 framfördes inga synpunkter på ärendena.
-
Bilagor
-
-
Ann Rilegård och Shpetim Pirraku informerar från Samordningsförbundet Västmanland. Ann Rilegård tar bland annat upp samordningsförbundets uppdrag och syfte, ekonomiska förutsättningar, organisation och målområden samt berättar om olika individinsatser, metoder och arbetssätt samt olika strukturella insatser. Shpetim Pirraku tar upp framtida inriktning och fördelning av Finsamresurser.
Styrelsen diskuterar bland annat mål och resultatuppfyllnad för förbundet, fördelning av insatser över länet, översyn av samordningsförbundets förutsättningar och möjligheten att jämföra sig med andra samordningsförbund. -
Patric Gill informerar om Kosts dialog med lokala matproducenter enligt beslut från kostnämnden i våras. Han tar bland annat upp argument för lokala producenter och förädlare, Västmanlands regionala livsmedelsstrategi, hur lagen om offentlig upphandling påverkar möjligheterna att upphandla lokal mat, nya arbetssätt inom Kost samt ansvar för verksamhet och politik samt ger exempel på lokala producenter.
Styrelsen diskuterar bland annat tid för omställning till det nya arbetssättet, hur kostnaderna kan komma att påverkas, vad som räknas som lokalt, livsmedelsstrategier i de två andra län som är representerade i kostnämnden, tillgång till lokala kvarnar och slakterier samt hur den lokala livsmedelsproduktionen kan stärkas. -
Jonas Karlsson och Cassandra Lindgren informerar om Lokaliseringsutredning Nobelbanan. Jonas Karlsson inleder med en kort repetition av den vision som bolaget Oslo-Stockholm 2.55 arbetar med och går sedan in på arbetet med lokaliseringsutredningen, som utförs av bolaget i samarbete med Trafikverket. Nobelbanan är tänkt att förbinda Örebro och Kristinehamn och medför kommunikativa fördelar för hela området. Jonas Karlsson tar också upp lagen om byggande av järnväg, upphandling av lokaliseringsutredningen, tidplan för arbetet, inledande aktiviteter och olika geografiska alternativ för banan. Han tar också upp behov i järnvägsnätet, andra resurskrävande projekt, förväntningar inför den kommande nationella planen, beröringspunkter med försvar och säkerhet samt bolagets fortsatta arbete med både Sverige och Norge.
Styrelsen diskuterar bland annat arbetet med övrig järnvägsinfrastruktur, alternativ finansiering samt berörda särintressen. -
Anna Sofia Törnqvist och Fredrik Ahlnäs informerar om Delårsrapport 2 för Närvården Västmanland. De inleder med olika aktiviteter under året som bland annat begränsning av hyrpersonal, samarbete mellan vårdcentraler samt chatt och triagering, och går över till planering framåt beträffande bland annat arbetsmiljö och rehabilitering, ekonomisk följsamhet och ökad tillgänglighet. Fredrik Ahlnäs går igenom siffror från delårsrapporten över bland annat listning, tillgänglighet, sjukfrånvaro, antal årsarbetare samt kostnader för inhyrd personal. Resultat och prognos har förbättrats sedan delårsrapport 1 och är nu positiva.
Styrelsen diskuterar bland annat det goda arbetet med ekonomin, geografisk spridning gällande ökning respektive minskning av listade på olika vårdcentraler, möjligheterna till kognitiv beteendeterapi (KBT) via Internet, familjecentraler, punktinsatser för telefontillgänglighet, vårdcentralernas lokaler samt samarbete mellan barnmorskor på olika vårdcentraler. -
Lina Eriksson (L), ordförande för hälso- och sjukvårdsnämnden, och Lars Almroth informerar om arbetet med åtgärder för en förbättrad ekonomi inom hälso- och sjukvården. Hälso- och sjukvårdsnämnden antog en plan för arbetet i samband med behandling av delårsrapport 2. De visar också en jämförelse med andra regioner gällande effekter på kostnad per invånare av besparingar.
De går över till arbetet med bemanningstal inklusive inhyrd personal och tar bland annat upp argument för att minska hyrbemanning, olika insatser och strukturerat arbete för oberoende av hyrpersonal, exempel på verksamheter som inte längre har hyrsjuksköterskor, utmaningar framåt, minskad inhyrning av läkare samt utveckling av antal årsarbetare. Sammanfattningsvis har patientnära personal inte minskat men däremot har administrativ personal gjort det.
Styrelsen diskuterar bland annat det goda arbetet med att minska hyrpersonalen, hur andra regioner arbetar med att minska personalkostnader, möjligheter till effektivisering inom administration, taligenkänning som effektiviseringsåtgärd samt OB-ersättning. -
Agnetha Jonsson, Kerstin Eken och Stefan Rindetoft informerar om Lokalförsörjningsplan Västmanlands sjukhus Köping. Agnetha Jonsson inleder med själva uppdraget samt syfte och arbetsprocess och går sedan över till själva planen. Utredningen har tagit fram tre alternativ av vilka nummer tre förordas. Hon visar skisser över byggnadernas tänkta placering och vårdavdelningarnas utformning samt går igenom förändringar för framtida verksamhet och den etappindelning som föreslås.
Styrelsen diskuterar bland annat toaletternas placering på vårdavdelningarna, placering av röntgenutrustning och närakut, för- och nackdelar med dubbelkorridorer, behov av bårhusplatser, brister i befintliga hus som kan medföra risker vid en fördröjning av projektet, vad som ingår i den ekonomiska kalkylen, placering av övervakningsplatser på vårdavdelningar, bassängens placering, Köpings kommuns syn på samlokalisering, ROT-renovering av kvarvarande lokaler samt Barn- och ungdomspsykiatrins verksamhet. -
Katarina Simert ger en ekonomisk lägesrapport till och med september. Hon går igenom resultat för perioden och redovisar en uppföljning för ett antal nyckeltal, bland annat resor och logi, kostnad för inhyrd personal och antal anställda. Hon går över till Ekonomirapporten från Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, som bland annat tar upp att ekonomin under 2025 förväntas bli något bättre och den ökande låneskulden i sektorn, samt går in djupare på demografiska förändringar som ställer krav på förändringsarbete. Hon tar också upp en limitprövningsmodell från Kommuninvest.
Styrelsen diskuterar kort när antal anställda i regionen minskade senast.
-
-
Vid regionstyrelsens behandling av Delårsrapport 2 för Region Västmanland, 2024-10-01 § 170, beslutade styrelsen att hälso- och sjukvårdsnämnden skulle återkomma till styrelsen i oktober och redovisa effekter av pågående arbete med bemanningsfrågor inom förvaltningen.
En återrapport redovisas under § 179 Muntlig information.
-
Beslut om totala investeringsramar för byggnation av Program Nytt Akutsjukhus år 2024 uppgår i Regionplan och budget 2024-2026 till 742 mnkr. Under år 2024 ligger byggnation av stomme till vårdbyggnaden i Etapp 1 något före den ursprungliga tidplanen. Det gäller även för byggnation av kulvert del 2 och systemhandlingsarbetet för Etapp 2. Byggnationens ökade takt medför att programmet har behov av att omfördela investeringsramar från år 2025 till år 2024 med ett belopp om maximalt 110 mnkr. Bygginvesteringarna för programmet uppgår efter omfördelningen till 852 mnkr för år 2024.
Omfördelningen ligger i linje med skrivningen i Regionplan-och budget 2024-2026 där det framgår att det givet programmets omfattning behöver finnas utrymme, flexibilitet och beredskap för att kunna göra ytterligare omfördelningar av ramar mellan åren i takt med att programmet fortskrider.
Omfördelningen på totalt 110 mnkr hanteras inom de totala beslutade och indikativa investeringsramarna. Programmets totala omfattning, tidplan och indikativa budgetram kvarstår.
-
Justitieombudsmannen har begärt yttrande från Region Västmanland angående en begäran om kopior av handlingar. Ett förslag till yttrande redovisas.
Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
Finansdepartementet har överlämnat remiss av Nätt och jämnt - Likvärdighet och effektivitet i kommunsektorn (SOU 2024:50) till Region Västmanland för yttrande. Ett förslag till yttrande redovisas.
Bilagor
-
247kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Lokalförsörjningsplan för Köpings sjukhus har sin grund i nära vård och stödjer inriktningen för ett modernt närsjukhus i enlighet med målbilden för Hälso- och sjukvården 2029. Planen ger en inriktning för etappvis renovering och nybyggnation för framtidens vård i Köping och avveckling av gamla byggnader inom sjukhusområdet samt en strategi för vidare utveckling.
-
Partistödet från Region Västmanland består av ett grundstöd och ett mandatbundet stöd samt ett stöd till partiernas ungdomsorganisationer.
De partier som är mottagare av partistödet ska årligen lämna en skriftlig redovisning som visar att partistödet under föregående år har använts för sitt huvudsakliga ändamål: att stärka det politiska partiets ställning i den kommunala demokratin.
-
I och med att regeringen fastställt vad som kallas för prisbasbeloppet till
58 800 kronor för 2025, höjs högkostnadsskyddet för vårdavgifter med 50 kronor.Högkostnadsskyddet år 2025 uppgår till 1 450 kronor (2024: 1 400 kronor). Det är den högsta avgift som får tas ut under en tolvmånadersperiod för vårdavgifter inom den öppna hälso- och sjukvården, för avgifter för vissa förbrukningsartiklar och för avgifter för sådan tandvård som avses i 8 a § tandvårdslagen (1985:125).
Slutenvårdsavgiften är oförändrad och uppgår till 130 kronor även under 2025.
Region Västmanland tillämpar idag högsta avgiften för slutenvård och högsta tillåtna högkostnadsskyddet.
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
§ 187
Prisjustering för Folktandvården Västmanland AB och Specialisttandvården Västmanlands sjukhus 2025
Priserna för Folktandvården Västmanland AB och Specialisttandvården, Västmanlands sjukhus baseras på referensprislistan som fastställs av Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV och de senaste åren uppräknade med tre procent.
Folktandvården Västmanland AB och Specialisttandvården befinner sig på en konkurrensutsatt marknad. Det råder hög konkurrens om både tandvårdspersonal och patienter i regionen. För att säkra nödvändiga kompetenser till regionen och därmed säkerställa en tandvård av hög odontologisk kvalitet i Västmanland, både idag och i framtiden, krävs långsiktiga insatser och projekt.
Det är avgörande för Folktandvården Västmanland att erhålla en långsiktighet och en trygghet i beslut om prislistans uppräkningsmodell för att ha möjlighet att kontinuerligt bedriva de påbörjade satsningarna på ett framgångsrikt sätt.
Långsiktighet och förutsägbarhet ger också Specialisttandvården stabila förutsättningar för verksamhetsutveckling och kompetensförsörjning.
För åtgärder som inte regleras i referensprislistan har Region Västmanland en lista för lokala åtgärder vilken räknas upp enligt uppräkningen på referenspriset på åtgärd 101.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Almi ska, som ett komplement till den privata marknaden, medverka till att utveckla och finansiera små- och medelstora företag. Syftet med Almis verksamhet är att stärka näringslivets utveckling och verka för en hållbar tillväxt i hela Sverige.
Med ett tufft makroekonomiskt klimat, ökade regulatoriska krav och stigande ekonomisk brottslighet står alla aktörer inom finansmarknaden inför stora utmaningar. Affärsområdet Företagspartner föreslås därför gå från 16 dotterbolag till 8 dotterbolag. Omstruktureringen beräknas över tid frigöra kostnader på cirka 24 miljoner kronor samt ge bättre förutsättningar att möta ökade regulatoriska krav. Almi ska fortsatt ha en stark regional närvaro med anpassad verksamhet utifrån respektive läns olikheter, behov och förutsättningar.
Ärendet bereddes av regionala utvecklingsnämnden 2024-10-16. Regionstyrelsen föreslås tillstyrka regionala utvecklingsnämndens förslag till fullmäktiges beslut.
Bilagor
-
193kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
361kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
-
Sedan tidigare har Mälardalstrafiks ägare genom beslut i ägarrådet beslutat om en översyn av bolagets styrande dokument såsom bolagsordning, aktieägaravtal, samverkansavtal samt arbetsordning för styrelse och vd.
Vid styrelsens seminarium den 2 och 3 maj 2024 redovisades såväl utgångspunkter för arbetet som syfte och innehåll i förslag till ny bolagsordning, samverkansavtal, arbetsordning för styrelse med instruktion för vd samt förslag till finanspolicy.
Styrelsen fattade beslut avseende bolagsordning, arbetsordning för styrelse med instruktion för vd samt finanspolicy den 2 maj 2024. Sedan dess har arbete med Samverkansavtalet fortsatt och till följd av utveckling sedan dess i form av utökad verksamhet har därtill Samverkansavtalet anpassats att omhänderta de nya omständigheterna.
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Heidi-Maria Wallinder, Felicia Granath, Fredrik Stockhaus, Pratima Åslund och Lennart Engman, alla (V), föreslår i en motion inkommen 2024-01-18 att Region Västmanland utreder hur mycket marknadsvården kostar länets skattebetalare.
Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
§ 191
Motion att utreda vilka verksamheter inom hälso- och sjukvårdsnämndens ansvarsområde som idag bedrivs av annan utförare och som kan återtas i regional regi
Ulrika Spårebo, Kenneth Östberg, Pelle Strengbom, Fehmi Paulus och Anne-Christine Björkman, alla (S), föreslår i en motion inkommen 2024-01-24 att hälso- och sjukvårdsdirektören får i uppdrag att utreda och redovisa vilka verksamheter som idag utförs av annan utförare inom området Privata vårdgivare och som skulle kunna återtas i egen regi.
Bilagor
-
428kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
-
Felicia Granath, Heidi-Maria Wallinder, Pratima Åslund, Fredrik Stockhaus, Vicktoria Bagi och Lennart Engman, alla (V), föreslår i en motion inkommen 2024-01-24 att Region Västmanland tillsammans med länets kommuner arbetar fram samverkansforum för de barn och unga som erhåller olika insatser från samhället, samt att BUP ges i uppdrag att närmare samverka med kommunala förvaltningar kring barn och unga som omfattas av flera kommunala insatser (förutsatt att barnet samtycker).
Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Anders Johannesson (C) föreslår i en motion inkommen 2024-04-08 att Region Västmanland fördjupar sig i kanalens utveckling och dess främjande roll för besöksnäringen samt dess potential för moderna möjligheter för godstransporter. Regionen bör därför i samarbete med stiftelsen
1. genomlysa kanalens potential ur nämnda synvinklar,
2. engagera sig tillsammans med berörda kommuner, stiftelsen och övriga ägare att i relevanta forum verka för om staten bör ta ett större ansvar för kanalen.
Ärendet bereddes av regionala utvecklingsnämnden 2024-10-16. Regionstyrelsen föreslås tillstyrka regionala utvecklingsnämndens förslag till fullmäktiges beslut.
Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
-
Heidi-Maria Wallinder (V) lämnar nämndinitiativ om att låta invånarna komma till tals om Köping.
Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-