Det finns inga sammanträden att visa än
Inget protokoll har publicerats
Fastställande av föredragningslista
Föregående protokoll
Justering
Nästa sammanträde
Ärendena i föredragningslistan har behandlats enligt samverkansavtal.
Bilagor
Delårsrapport till och med april 2025 för Region Västmanland
Nämndinitiativ om det är dags att Region Västmanland undertecknar Länsstyrelsens jämställdhetsstrategi
Heidi-Maria Wallinder och Felicia Granath, båda (V), lämnade vid regionstyrelsens sammanträde 2025-04-08 nämndinitiativ med förslag om att Region Västmanland omgående ansluter sig till Länsstyrelsens jämställdhetsstrategi för 2024-2027.
Ett förslag till regionstyrelsens svar redovisas.
Bilagor
Länsstyrelsen i Västmanland har arbetat fram en jämställdhetsstrategi 2024–2027 tillsammans med länets aktörer som tydliggör en gemensam viljeinriktning för att hantera de jämställdhetsutmaningar som finns i länet och därmed närma sig visionen. Region Västmanland önskar ansluta sig till strategin.
Bilagor
I regionplan 2025-2027 har förväntade intäkter för riktade statsbidrag budgeterats och förvaltningar och nämnders kostnader kopplade till dessa, har reserverats i styrelsen anslag. De flesta riktade statsbidrag fördelas till regionen enligt befolkningsmängd men några är prestationsbaserade eller erhålls via separata ansökningar. Detta innebär att de budgeterade beloppen i styrelsens anslag kan behöva justeras. Under året kan även nya riktade statsbidrag tillkomma. Detta ärende innehåller en sammanställning av tillkommande obudgeterade medel, samt justering av budgeterat belopp.
Bilagor
Regeringen föreslår prop. 2024/25:158 att lagen (2007:459) om strukturfondspartnerskap ska upphöra att gälla den 1 augusti 2025. Av propositionen framgår att regeringen bedömer att strukturfondspartnerskapen ska ersättas med en ny partnerskapsordning som kommer regleras i förordning.
Region Västmanland erbjuds att nominera två personer, en kvinna och en man, till ordförandeposten för det nya partnerskapet för resterande del av genomförandet av programperioden 2021 - 2027.
Nominering
1. NN (PARTI), XX kommun
2. NN (PARTI), XX kommun
Bilagor
Delårsrapport 1 2025 för Region Västmanland redovisas. Rapporten redovisar helårsprognos baserad på utfall per april 2025. Prognosen visar på en förbättring jämfört med prognosen per februari, men balanskravsresultat förväntas bli fortsatt negativt, minus 212 på miljoner kronor. Negativt balanskravsresultat vid årets slut ska, enligt Kommunallagen, återställas inom tre år. Lägre pensionskostnader, högre skatteintäkter, tillkommande statsbidrag och realisationsvinster i värdepapper påverkar prognosen positivt. Hälso- och sjukvårdsnämnden prognostiserar ett negativt resultat på minus 590 miljoner kronor vilket är 160 miljoner respektive 210 miljoner kronor bättre än de accepterade negativa underskotten på 750 miljoner kronor i förvaltningsplanen och de 800 miljoner kronor i regionplan och budget accepterade underskott.
Övriga förvaltningar och nämnder prognostiserar sammantaget ett positivt resultat för helåret.
Bilagor
Regionplan och budget redovisar politisk vilja och inriktning under kommande planperiod för all verksamhet regionen ansvarar för och finansierar. I planen beskrivs vad som ska prioriteras inom hälso- och sjukvården, kollektivtrafiken och det regionala utvecklingsuppdraget för att möta befolkningens behov och hur övriga ansvarsområden ska utvecklas. I budgetdelen beskrivs hur verksamheterna ska finansieras, nivå på utdebiteringen, avgifter och hur resurserna ska fördelas mellan ansvarsområdena.
Inriktningsdelen är strukturerad utifrån ansvarsområden. Inom varje ansvarsområde redovisas fullmäktiges styrsignaler i text, med mål och indikatorer samt med uppdrag till regionstyrelse och nämnder.
De yttre ekonomiska förutsättningarna är något förbättrade än tidigare år bland annat till följd av en inflationstakt i nivå med riksbankens mål. Samtidigt gör den stora osäkerhet som det pågående handelskriget skapat, att den ekonomiska återhämtningen försenas med risk för fördjupad lågkonjunktur. Ekonomisk obalans i hälso- och sjukvården, ökande vårdbehov, kompetensbrist och stora investeringar behöver fortsatt hanteras.
Regionens målsättning enligt riktlinjen för god ekonomisk hushållning är att balanskravsresultatet över en konjunkturcykel ska motsvara två procent av skatter och generella statsbidrag. Under 2026 görs avsteg från denna princip genom att en tillfällig intäktsförstärkning (via regionstyrelsens anslag) till Hälso-och sjukvårdsnämnden medför nollbudgetering på regionövergripande nivå. Skattesatsen föreslås oförändrad.
För att uppnå balans mellan finansiering och verksamhet så att god ekonomisk hushållning nås är det avgörande att fortsätta arbetet med att sänka kostnadsnivån samt hålla nere kostnadsutvecklingstakten.
Bilagor
Hälso- och sjukvården står inför stora förändringar som ställer krav på en allt snabbare förmåga att effektivt och säkert kunna ställa om för att möta framtida vårdbehov, möta demografiska förändringar, säkerställa bemanning samt att dämpa kostnadsutvecklingstakten. Utvecklingen inom Hälso- och sjukvården går mot en alltmer specialiserad vård parallellt med vård nära patienten via multiprofessionella team med stöd av digitalisering, mobila team och närmare kommunal samverkan.
Hälso- och sjukvården kommer framgent vara mer personcentrerad och utvecklas mot att se mer till personens helhetsbild än diagnosen. Sjukdomsprevention, nya möjligheter som nära vård respektive teknikutvecklingen ger, bedöms ha potential och en stor inverkan på vilka patienter som söker vård på framtidens akutsjukhus. Detta i kombination med nya behandlingsmetoder, arbetssätt och innovationer skapar helt nya krav på hälso- och sjukvårdens förmåga att erbjuda rätt vård, över tid. Utifrån regionfullmäktiges beslut, RF 2022-12-13 § 155, RV220701, har den detaljerade planeringen och projekteringen av Nytt Akutsjukhus Västerås Etapp 2 genomförts och sammanfattas i RV240835 Beslutsunderlag Finansiellt igångsättningstillstånd NAV Etapp 2 2025-04-16.
Utformningar och prioriteringar har utgått från patienterna i centrum, att patienterna oavsett vårdutveckling alltid kommer att behöva tillgång till sjukvård och att säkerställa fungerande flöden oberoende av hur vården framgent är organiserad. I formgivningen har det varit viktigt att utforma byggnader som kommer vara tillräckligt flexibla, generella och standardiserade för att kunna möta morgondagens vård under byggnadernas hela livslängd. Byggnaderna och dess system ska även vara hållbara, vilket bland annat har inneburit ställningstaganden för att nå god energihushållning, hög grad av standardisering samt för att säkerställa god tillgänglighet.
Det fortsatta genomförandet föreslås utgå från RV240835 Beslutsunderlag Finansiellt igångsättningstillstånd NAV Etapp 2 2025-04-16 för att i nästa skede vidta de aktiviteter vilka krävs för att uppföra byggnader som säkerställer den framtida specialistvården i Region Västmanland, inklusive utrustning och konstnärlig gestaltning.
Bilagor
Mälardalstrafik AB ägs gemensamt av Region Stockholm, Region Sörmland, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Östergötland och Region Örebro län. 2023 beslutades att komplettera fordonsflottan med tre Dosto ER1-fordon, vilket ännu inte verkställts. Mälardalstrafik flaggade redan i detta beslut att en översyn av behov av fordon skulle göras och efter detta har ytterligare trafik tillkommit, bland annat mellan Stockholm och Uppsala. Styrelsen anser nu att det samlade behovet är 13 Dosto ER1-fordon för att kunna tillhandahålla en robust och stabil regionaltågstrafik, varav Region Västmanlands del fortsatt är 0,5 Dosto ER1-fordon.
Bilagor
AB Transitio har sedan början av 2000-talet kvarvarande finansiering för ett antal spårfordon som föreslås avslutas. Finansieringen består av ett antal leasekontrakt där AB Transitio föreslås få mandat att avsluta leasetransaktioner i förtid förutsatt att detta inte medför ökade kostnader eller behov av utökade säkerheter för borgensmännen i berörda leasekontrakt.
Bilagor
Oslo-Stockholm 255 AB (Oslo-Sthlm) ägs till lika delar av Örebro Rådhus AB, Region Örebro läns förvaltning AB, Karlstads kommun, Region Värmland, Region Västmanland och Västerås kommun.
I samband med att bolaget bildades fastställdes bolagsordning och ägardirektiv samt ingicks ett aktieägaravtal mellan de dåvarande delägarna. 2018 utökades ägarkretsen och aktieägaravtalet reviderades. Bolagsordningen och ägardirektivet har inte reviderats.
Det finns behov av att uppdatera styrdokumenten dels till följd av synpunkter från revisorerna dels utifrån hur bolaget i praktiken kommit att strukturera sitt arbetssätt.
Bilagor
Heidi-Maria Wallinder, Felicia Granath, Fredrik Stockhaus, Pratima Åslund, Lennart Engman och Vicktoria Bagi, alla (V), föreslår i en motion inkommen 2024-11-12
Bilagor
Barbro Larsson (C) föreslår i en motion inkommen 2024-09-26
Ärendet har beretts av regionala utvecklingsnämnden 2025-05-20 § 42. Regionstyrelsen föreslås ställa sig bakom regionala utvecklingsnämndens yttrande och tillstyrka redovisat förslag till beslut.
Bilagor
Heidi-Maria Wallinder, Felicia Granath, Fredrik Stockhaus, Pratima Åslund, Lennart Engman och Vicktoria Bagi, alla (V), föreslår i en motion inkommen 2024-10-28 att Region Västmanland undersöker förutsättningarna att etablera en regional överenskommelse, en RÖK, med länets idéburna organisationer.
Ärendet har beretts av regionala utvecklingsnämnden 2025-05-20 § 41. Regionstyrelsen föreslås ställa sig bakom regionala utvecklingsnämndens yttrande och tillstyrka redovisat förslag till beslut.
Bilagor