Hoppa över navigering
  •   1

    Fastställande av föredragningslista

  •   2

    Föregående protokoll

  •   3

    Justering

  •   4

    Nästa sammanträde

    • Informationssäkerhet och GDPR – redovisning (09.10-09.30)
    • Elavbrott 31 oktober 2023 (09.30-09.50)
    • Mål för kris- och katastrofmedicinsk beredskap (09.50-10.10)

    Paus

    • Finansiering av lokaliseringsutredning Nobelbanan (10.25-10.45)
    • Nulägesrapport tåg (10.45-11.05)
    • Ekonomisk lägesrapport från hälso- och sjukvårdsnämnden (11.05-11.25)
    • Avtal med Cambio 2024 - 2028 (11.25-11.45)
    • Månadsrapport november Region Västmanland (11.45-12.00)
  •   6

    Anmälningar för kännedom

  • Sedan maj 2017 gäller EU:s gruppundantag (GBER) för stöd till flygplatser inom Europa. Detta gör det möjligt att ge offentligt stöd till flygplatser med upp till 200 000 passagerare per år, utan att först få kommissionens godkännande. Stödet ges med hänvisning till bestämmelserna i kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 av den 17 juni 2014 genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget, artikel 56 a).

    I december 2021 beslutade kommunfullmäktige i Västerås att förvärva Nya Västerås flygplats AB ifrån Västerås Stadshus AB. Den 10 mars 2022 beslutade kommunfullmäktige i Västerås att sälja 50 % av aktierna i Nya Västerås flygplats AB till Region Västmanland. Från och med den 1 april 2022 innehar således Västerås stad och Region Västmanland vardera hälften av aktierna i bolaget. I beslutet att sälja respektive förvärva aktier har de båda organen beslutat att stöd till Nya Västerås flygplats AB för täckning av förluster ska ges med hänvisning till bestämmelserna i artikel 56 a) GBER genom finansiering i form av kostnadstäckning.

  • För att klara att upprätthålla den samhällsviktiga verksamheten under kriser och krig behöver Region Västmanland ha en förmåga till uthållighet i sin verksamhet.  Bärande principer och mål för regionens kris- och katastrofmedicinsk beredskap är till stor del överlappande med befintliga nationella strategier inom beredskapsområdet.

  • Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, beslutade den 22 september 2023 att rekommendera regionerna att kraftigt minska användningen av hyrbemanning i regionens verksamheter. SKR:s rekommendation följdes av ett beslut i samverkansnämnden för Sjukvårdsregion Mellansverige (SVN) den 29 september 2023, som beslutade att rekommendera regionerna i Sjukvårdsregion Mellansverige att kraftigt reducera inhyrningen av hyrläkare och hyrsjuksköterskor och att kostnaden för hyrbemanning inte ska överstiga 2 procent av personalkostnaderna för hälso- och sjukvården i respektive region.

    Region Västmanland har sedan flera år tillbaka haft tvåprocentsmålet i fastställda regionplaner, och som en del i att understryka regionplanen fattade Hälso- och sjukvårdsförvaltningen under våren 2023 ett beslut om att förvaltningen ”kraftigt ska minska inhyrning med målet att bli oberoende” i två steg: oberoende av hyrsjuksköterskor på vårdavdelning i september 2023, och oberoende av resterande hyrsjuksköterskor och hyrläkare i september 2024. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har fram till och med oktober 2023 en inhyrning av personal där kostnaderna uppgår till 8,4 procent av personalkostnaderna.

    Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade 2023-11-13 § 144 om en viljeinriktning om att minska hyrbemanningen med målet att vara oberoende av hyrbemanning hösten 2024.

    Bilagor

  • Att köpa bemanningstjänster i vården kan vara nödvändigt för att hantera en ökad belastning vid enskilda tillfällen och var många gånger motiverat under exempelvis pandemin. Ett ökat beroende av hyrbemanning över en längre tid får dock tydliga negativa konsekvenser. Det påverkar den egna personalens arbetsmiljö, kontinuiteten för patienterna, patientsäkerheten och verksamheternas utvecklingsarbete. Den ökade användningen av hyrbemanningen ökar också regionernas kostnader markant.

    Regionerna i Sjukvårdsregion Mellansverige, Region Dalarna, Region Gävleborg, Region Sörmland, Region Uppsala, Region Värmland, Region Västmanland och Region Örebro län, strävar efter att vara oberoende av inhyrd bemanning för ordinarie drift av verksamhet inom hälso- och sjukvården. Ordinarie verksamhet ska bemannas med egen personal och hyrbemanning ska användas endast vid tillfälliga vakanser och arbetstoppar. Regionerna är överens om att en stabil och varaktig bemanning med egna medarbetare är en förutsättning för att säkerställa patientsäkerheten, kontinuitet i vården, en god arbetsmiljö, verksamhetsutveckling och minskade kostnader.

    Samverkansnämnden för Sjukvårdsregion Mellansverige rekommenderar regionerna att arbeta med hyrbemanning utifrån att kostnaderna inte ska överstiga 2% av personalkostnaderna inom hälso- och sjukvården i respektive region.

    Bilagor

  • Tillämpningsanvisningen till attestreglementet har kompletterats med att en robot ska kunna kontrollera och attestera inkommande fakturor för öppenvård som patienter enligt patientlagen har rätt att söka fritt i hela landet samt att attestant kan intyga via digital signatur att han/hon tagit del av attestreglemente med tillämpningsanvisningar. I övrigt har endast smärre språkliga justeringar gjorts.

  • Enligt GDPR ska Region Västmanland utse ett dataskyddsombud som ska ha förmågan att fullgöra det som är statuerad i artikel 39. Uppdragsbeskrivningen avser förtydliga att uppdraget.

  • Försvarsdepartementet har överlämnat remiss av SOU 2023:50 En modell för svensk försörjningsberedskap till Region Västmanland för yttrande.

    Ett förslag till yttrande redovisas.

    Bilagor

  • Fyllnadsval

    Svensk Kollektivtrafik, 2023-12-12 - 2026-06-30

    Fyllnadsval efter Tommy Emterby (KD), en nominerad

    1. Elin Granqvist (KD), Västerås kommun
  • § 239

    Fastställande av föredragningslista

  • § 240

    Föregående protokoll

  • § 241

    Justering

  • § 242

    Nästa sammanträde

    • Moon Carlbring ger en lägesrapport om informationssäkerhet och GDPR. Hon tar bland annat upp nytt på området Artificiell intelligens, AI, och de risker AI kan medföra; inträffade incidenter inom regionen, tillsyn i andra organisationer samt patientmöten via Teams.
      Styrelsen diskuterar bland annat möjligheten att nyttja AI för att förenkla utdrag ut register; rätten att få bli ”glömd”, det vill säga borttagen från ett register samt nätverksstörningar.

    • Max Rupla informerar om mål för kris- och katastrofmedicinsk beredskap. Han tar bland annat upp bakgrund, vad målen innebär i stort för olika verksamheter, vad respektive mål innebär samt hur verksamheterna kan möta dem.
      Styrelsen diskuterar bland annat skillnaden mellan normalförbrukning och behov i krig, livsmedelsförsörjning, att dra lärdom av andra länders beredskap, relationerna till civilsamhället, kopplingen till det regionala uppdraget, Länsstyrelsens ansvar, elförsörjning och robusthet, möjlighet att stötta lokal livsmedelsproduktion ytterligare, mobilisering av materialtillgångar i civilsamhället samt mobilisering av sjukvårdskunniga personer som inte normalt arbetar i vården.

    • Lars Öhman informerar om avtal med Cambio 2024 – 2028. Han tar bland annat upp vilka kunder som har journalsystemet Cosmic, hur arbetet med avtalet har gått till samt viktiga punkter i befintligt och kommande avtal. Han går också igenom investeringsbehov och kommande funktioner.
      Styrelsen diskuterar bland annat förfarande och regler vid stora upphandlingar, kostnadsreduktion vid bristfälliga leveranser samt skillnaden mellan fakturerade och levererade lösningar.

    • Siv Living informerar om en CEF-ansökan gällande Nobelbanan, en tänkt del av en tågsträcka mellan Stockholm och Oslo. Ansökan lämnas av Oslo-Stockholm 2.55. Siv Living visar banans sträckning och går sedan igenom vad CEF innebär och hur ansökan behandlas. CEF står för Connecting Europe Facility (Fonden för ett sammanlänkat Europa).
      Styrelsen diskuterar bland annat finansiering av att bygga själva banan längre fram, eventuell påverkan på projektet av den svenska NATO-ansökan, möjlighet att bygga en landbrolösning för tågbanan mellan Arvika och Oslo samt vikten av att få med projektet i Nationell plan.

    • Arne Andersson informerar om tågfrågor. Han ger en kort lägesrapport om Tåg i Bergslagen och tar bland annat upp punktlighet, genomförda resor, byte av tågbolag och ny affärsmodell. Han går över till Mälardalstrafik och tar bland annat upp punktlighet, genomförda resor, utökning av trafiken från och med 10 december på sträckan Eskilstuna – Västerås – Sala – Uppsala, riskbedömning och internkontroll.
      Styrelsen diskuterar bland annat risken att utförarna vill dra ned på trafik för att kunna uppfylla punktlighetsmål.

    • Lina Eriksson (L), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden, och Lars Almroth informerar om den ekonomiska situationen inom Hälso- och sjukvårdsförvaltningen. Enligt prognos för 2023 blir det ekonomiska resultatet -1 035 miljoner kronor, jämfört med budgeterat resultat -800 miljoner kronor. Lars Almroth går över till Förvaltningsplan 2024 där man räknar med ett underskott på drygt -1 100 miljoner kronor. Han går också igenom ett antal beslutade åtgärder som översyn av avtal, förnyat arbetssätt, minskning av resor med mera. Åtgärderna följs upp löpande.
      Styrelsen diskuterar bland annat arbetet med minskning av hyrpersonal, samarbete med andra regioner om var olika typer av vård ska genomföras, pris- och kostnadsutveckling samt jämförelse med andra regioner.

    • Katarina Simert informerar om Månadsrapport november 2023. Verksamhetens resultat är -390 miljoner kronor. Prognos för årets resultat är -626 miljoner kronor. Resultaten kommer att leda till återställningskrav. Katarina Simert tar också upp uppföljning av olika nyckeltal som inhyrd personal, resekostnader och representation. Därefter tar hon kort upp ett misstänkt bedrägeri i Region Västerbotten och jämför med arbetssättet i det finanssamarbete som Region Västmanland ingår i tillsammans med Region Sörmland och Region Örebro län. 
      Styrelsen diskuterar bland annat rutiner för fakturahantering inom regionen, måttet anställda i förhållande till måttet arbetad tid, återställningskrav samt fallet i Region Västerbotten.

    • Agnetha Jonsson informerar om Samlad service och samordning av inre transporter. Bakgrunden är en verksamhetsövergång av inre transporter från Regionservice till Samlad service för ökad samordning. Hon tar bland annat upp hur arbetet är tänkt att fungera, effekter för kunderna, projektorganisation, samverkan, förändringen i organisationen samt utmaningar under projektet. Hon går också igenom olika problem som uppkom under uppstarten samt åtgärder för att säkerställa verksamhetens kvalitet.
      Styrelsen diskuterar bland annat kultur inom arbetsgrupper, förändringsarbete, risken för aktivt motarbetande i förändringsarbete och medarbetarnas rätt att exempelvis kontakta media.

  • Ärendena i föredragningslistan har behandlats enligt samverkansavtal.
    Inga synpunkter på dagens ärenden framfördes vid Central samverkan 2023-12-11.
    Protokollet anmäls vid kommande sammanträde.

  • § 245

    Anmälningar för kännedom

  • Sedan maj 2017 gäller EU:s gruppundantag (GBER) för stöd till flygplatser inom Europa. Detta gör det möjligt att ge offentligt stöd till flygplatser med upp till 200 000 passagerare per år, utan att först få kommissionens godkännande. Stödet ges med hänvisning till bestämmelserna i kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 av den 17 juni 2014 genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget, artikel 56 a).

    I december 2021 beslutade kommunfullmäktige i Västerås att förvärva Nya Västerås flygplats AB ifrån Västerås Stadshus AB. Den 10 mars 2022 beslutade kommunfullmäktige i Västerås att sälja 50 % av aktierna i Nya Västerås flygplats AB till Region Västmanland. Från och med den 1 april 2022 innehar således Västerås stad och Region Västmanland vardera hälften av aktierna i bolaget. I beslutet att sälja respektive förvärva aktier har de båda organen beslutat att stöd till Nya Västerås flygplats AB för täckning av förluster ska ges med hänvisning till bestämmelserna i artikel 56 a) GBER genom finansiering i form av kostnadstäckning.

     

  • För att klara att upprätthålla den samhällsviktiga verksamheten under kriser och krig behöver Region Västmanland ha en förmåga till uthållighet i sin verksamhet.  Bärande principer och mål för regionens kris- och katastrofmedicinsk beredskap är till stor del överlappande med befintliga nationella strategier inom beredskapsområdet.

  • Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, beslutade den 22 september 2023 att rekommendera regionerna att kraftigt minska användningen av hyrbemanning i regionens verksamheter. SKR:s rekommendation följdes av ett beslut i samverkansnämnden för Sjukvårdsregion Mellansverige (SVN) den 29 september 2023, som beslutade att rekommendera regionerna i Sjukvårdsregion Mellansverige att kraftigt reducera inhyrningen av hyrläkare och hyrsjuksköterskor och att kostnaden för hyrbemanning inte ska överstiga 2 procent av personalkostnaderna för hälso- och sjukvården i respektive region.

    Region Västmanland har sedan flera år tillbaka haft tvåprocentsmålet i fastställda regionplaner, och som en del i att understryka regionplanen fattade Hälso- och sjukvårdsförvaltningen under våren 2023 ett beslut om att förvaltningen ”kraftigt ska minska inhyrning med målet att bli oberoende” i två steg: oberoende av hyrsjuksköterskor på vårdavdelning i september 2023, och oberoende av resterande hyrsjuksköterskor och hyrläkare i september 2024. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har fram till och med oktober 2023 en inhyrning av personal där kostnaderna uppgår till 8,4 procent av personalkostnaderna.

    Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade 2023-11-13 § 144 om en viljeinriktning om att minska hyrbemanningen med målet att vara oberoende av hyrbemanning hösten 2024.

    Bilagor

  • Att köpa bemanningstjänster i vården kan vara nödvändigt för att hantera en ökad belastning vid enskilda tillfällen och var många gånger motiverat under exempelvis pandemin. Ett ökat beroende av hyrbemanning över en längre tid får dock tydliga negativa konsekvenser. Det påverkar den egna personalens arbetsmiljö, kontinuiteten för patienterna, patientsäkerheten och verksamheternas utvecklingsarbete. Den ökade användningen av hyrbemanningen ökar också regionernas kostnader markant.

    Regionerna i Sjukvårdsregion Mellansverige, Region Dalarna, Region Gävleborg, Region Sörmland, Region Uppsala, Region Värmland, Region Västmanland och Region Örebro län, strävar efter att vara oberoende av inhyrd bemanning för ordinarie drift av verksamhet inom hälso- och sjukvården. Ordinarie verksamhet ska bemannas med egen personal och hyrbemanning ska användas endast vid tillfälliga vakanser och arbetstoppar. Regionerna är överens om att en stabil och varaktig bemanning med egna medarbetare är en förutsättning för att säkerställa patientsäkerheten, kontinuitet i vården, en god arbetsmiljö, verksamhetsutveckling och minskade kostnader.

    Samverkansnämnden för Sjukvårdsregion Mellansverige rekommenderar regionerna att arbeta med hyrbemanning utifrån att kostnaderna inte ska överstiga 2 % av personalkostnaderna inom hälso- och sjukvården i respektive region.

    Bilagor

  • Tillämpningsanvisningen till attestreglementet har kompletterats med att en robot ska kunna kontrollera och attestera inkommande fakturor för öppenvård som patienter enligt patientlagen har rätt att söka fritt i hela landet samt att attestant kan intyga via digital signatur att han/hon tagit del av attestreglemente med tillämpningsanvisningar. I övrigt har endast smärre språkliga justeringar gjorts.

  • Enligt GDPR ska Region Västmanland utse ett dataskyddsombud som ska ha förmågan att fullgöra det som är statuerad i artikel 39. Uppdragsbeskrivningen avser förtydliga att uppdraget.

  • Försvarsdepartementet har överlämnat remiss av SOU 2023:50 En modell för svensk försörjningsberedskap till Region Västmanland för yttrande.

    Ett förslag till yttrande redovisas.

    Bilagor

  • Fyllnadsval

    Svensk Kollektivtrafik, 2023-12-12 - 2026-06-30

    Fyllnadsval efter Tommy Emterby (KD), en nominerad

    1. Elin Granqvist (KD), Västerås kommun
  • Ordföranden tackar för gott arbete och konstruktiva diskussioner under året och önskar alla god jul och gott nytt år.

    Kenneth Östberg (S) önskar ordförande detsamma på styrelsens vägnar.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.